Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 4

Persoalan 1: Berapakah wang yang dicipta daripada Pinjaman ini?

Sistem wang hari ini menyatakan bank tidak meminjamkan wang pendeposit, tetapi meminjamkan wang yang mereka cipta atas angin. Asas bagi mencipta wang atas angin bergantung kepada jumlah pinjaman di dalam Perjanjian Pinjaman (tidak termasuk jumlah riba). Oleh itu daripada proses pinjaman RM100k, bank akan menciptakan wang atas angin  sebanyak RM100k.
 Klik untuk muat turun Modern Money Mechanics

Ini bukan wang yang mengalir secara nyata di dalam negara (money of exchange, iaitu jumlah wang kertas yang kurang dari 3% dari keseluruhan wang negara), tetapi wang semata-mata direkodkan di dalam sistem (money of account).

Money of account tidak perlu dicetak kerana hampir keseluruhan pembayaran berjumlah besar akan dibuat menggunakan cek atau pemindahan kredit melalui sistem komputer. Sila fahami kaedah perbankan dan teori ciptaan wang pada video dibawah sebelum meneruskan bacaan.




Di Malaysia Fractional Reserve System dikenali sebagai Statutory Reserve Requirement


Court’s Case & Legal Information

Perhatikan Bank Negara mencetak wang kertas atas angin $1k kerana kerajaan mengeluarkan bon $1k (~ I.O.U). Pekerja menerima bayaran $1k dan mendepositkan dalam Bank Perdagangan. Bank Perdagangan akan mencipta $9k atas angin melalui pemberian pinjaman baru $9k, dan berasaskan $1k yang dijadikan rizab Bank Negara. Kini wang dalam ekonomi bukan $1k, tetapi berkembang menjadi $1k + $9k, dan ciptaan wang baru seterusnya akan berganda dari liabiliti $9k. Oleh itu jumlah wang = jumlah hutang (lebih tepat: jumlah wang < jumlah hutang + riba). Persoalannya adakah sistem mencipta wang daripada hutang (atas angin) halal atau riba? Bank Negara dan Perdagangan mencipta wang secara atas angin dan menjadikan kerajaan dan rakyat berhutang kepada mereka.

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

0 comments: