Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 6

Kesemua ini adalah di antara kesan daripada sistem bank yang mewujudkan situasi wang di dalam aliran ekonomi tidak akan dapat melangsaikan jumlah riba yang lebih jauh berganda daripada jumlah ciptaan wang melalui pinjaman. Ini adalah perangkap dan perdayaan memastikan wang sentiasa kurang dan sebahagian besar pinjaman dan riba tidak berjaya dibayar! Oleh itu setiap hari akan ada mereka yang bankrup kerana kekurangan wang di dalam aliran ekonomi untuk menampung jumlah riba yang jauh berganda-ganda daripada jumlah ciptaan wang melalui proses pinjaman!

Penerangan bagaimana situasi wang tidak cukup di dalam ekonomi dan ketamakan bank membankrupkan sebuah negara

Apakah maksud kesemua ini? Inilah perhambaan dan hanya permainan masa untuk memiskinkan dan membankrupkan semua masyarakat. Jika semua wang dan harta dirampas, masyarakat akan tetap masih berhutang banyak dengan bank. Jika bank baik hati menghapuskan kesemua hutang dan permainan bermula kembali 0-0, kesannya akan tetap sama dan bank akan memperolehi kembali kesemua wang dan aset. Kita akan kembali berhutang banyak walaupun semua wang dan aset diserahkan kepada makhluk parasit ini. Ini kerana ianya adalah permainan yang mana makhluk Parasit akan menjadi “Master” diakhir permainan! (akhir sekali dikuasai “Ketua Parasit” dan mereka yang menguasainya)

 Seksyen 6 Akta Bank Negara Malaysia 1958 memperuntukkan kerajaan memiliki 10% saham Bank Negara. Pemilik 90% saham? Mungkin juga keberangkaliannya 90% kebetulan sentiasa berlaku di seluruh dunia.

Sebagai tambahan, sistem ekonomi kapitalisma pula akan lebih memburukkan keadaan kerana wang yang hanya boleh dicipta dari hutang akan dibolot oleh hanya sebilangan kecil individu kaya, dan meninggalkan berjuta-juta peminjam bermati-matian berebut mendapatkan baki wang yang sedikit di dalam ekonomi. Mereka yang membolot wang akan menekan pekerja dengan gaji rendah dan kerja hamba abdi. Pekerja-pekerja bekerja 24/7 dan masih tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk hidup dan membayar hutang.

Dahulunya dengan hanya satu pekerjaan, bapa menjadi ketua menyara seluruh kehidupan keluarga. Namun itu kini tidak lagi sedemikan dan semua ahli keluarga terpaksa bekerja untuk hidup (bukan untuk mewah). Setiap orang terpaksa membuat pelbagai jenis pekerjaan pada masa sama. Ada pula mereka yang terpaksa gadaikan nyawa dengan pinjaman along beberapa ratusan ringgit sahaja. Perniagaan along pula tumbuh seperti cendawan selepas hujan (kerana permintaan tinggi) dan ramai disiksa atau terpaksa meninggalkan rumah serta anak bini apabila gagal membayar.

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

0 comments: