Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 1

Fakta Perbincangan: Rumah berharga RM100k, pinjaman selama 30 tahun, dan anggaran kadar riba pada kadar 9% setahun (+BLR%). Mengikut prinsip perbankan Islam al-Bai-Bithaman Ajil, bank akan membeli rumah daripada pemaju pada harga RM100k, dan kemudian menjualkan kepada anda pada harga RM400k.

Bagaimana rumah yang berharga RM100k boleh menjadi RM400k? Ini kerana bank mencampurkan kiraan riba 30 tahun dan pada kadar 9% setahun (RM9,000 x 30 tahun + RM100k). Bagaimana kalau rumah anda berharga RM200k? Maka jumlah dicampur riba ialah RM800k, RM1.2 juta bagi rumah berharga RM300k, dan seterusnya.

Bagaimana pula pinjaman peribadi Bay’ al-‘Inah berjumlah RM14k, kadar faedah 9% setahun dan bayaran kembali 7 tahun? Bank menjual sahamnya sendiri yang bernilai sebenar RM14k, tetapi ditambah menjadi RM22.8k. Bagaimana saham RM14k menjadi RM22.8k? Ini kerana bank mencampurkan riba 7 tahun (RM1,260 x 7 tahun + RM14k). Setelah anda membeli dengan harga tambahan RM22.8k, anda wajib menjual kembali saham kepada bank dengan harga asal RM14k. Oleh itu anda perolehi tunai RM14k kerana menjual saham yang belum anda miliki (belum selesai bayar), dan membayar ansuran 7 tahun untuk melangsaikan hutang beli saham RM22.8k.

Fakta sekadar menunjukkan konsep sistem dan pihak pembaca boleh membuat penyelidikan bagi kadar faedah dan kiraan yang tepat. Perbincangan memfokuskan perbezaan yang menggambarkan kesan apabila bank meminta Peminjam membayar wang yang lebih besar daripada wang yang dicipta di dalam ekonomi  ["Wang dikendaki bayar (principal +riba)" > "Wang dicipta atau wujud (principal)"]. Anda juga disarankan membaca kisah berkaitan Sejarah Knights Templar dan Yahudi Zionis (must read) dan melihat bagaimana mereka berjaya menguasai sistem dan perbankan hari ini.


Great Deception of Islam Banking! Muslim *MUST SEE*

bersambung....


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

0 comments: