Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri akhir

Anda menjadi hamba dengan baki hutang berganda-ganda, rumah & masa hadapan tergadai, keluarga porak poranda, dan segala harta persendirian serta pusaka dipegang insolvensi. Setiap sen akan dikembalikan kepada bank sehingga selesai keseluruhan tuntutan bersama faedah perbicaraan berterusan. Kerajaan pula terus menerus meningkatkan hutang untuk meningkatkan taraf pendapatan rakyat, dan akhirnya menjadi hamba serta terpaksa melepaskan pelbagai keistimewaan negara kepada mereka.

Oleh itu dan atas dasar ini perbankan Islam mendapat sambutan hangat seperti goreng pisang panas oleh bank kafir daripada pelbagai bangsa. Orang kafir sendiri tidak dapat berfikir seadvance ini! Mereka terkejut dan walaupun menolak Islam dan mengatakan Islam terrorist, tetapi mereka meloncat-loncat kegembiraan dengan keuntungan tidak masuk akal melalui sistem perbankan Islam! Keuntungan 30 tahun dicapai dalam masa 1-2 tahun dengan memfailkan saman secepat mungkin. Menakjubkan! Keuntungan lumayan walaupun meluluskan pinjaman kepada mereka yang tidak layak kerana terdapat penyerahakkan rumah (assignment) dan keingkaran berlaku seawal pembinaan rumah. Tersangat menakjubkan!! Sentiasa keuntungan berbillion!

Inikah dinamakan sistem Islam diredhai Allah swt atau dusta semata-mata? Bagaimana sistem ciptaan Knights Templar boleh berkait dengan Allah swt? Apakah kemunasabahan sistem yang melakukan kerosakan diredhai Allah swt? Adakah Islam menghalalkan kehidupan sebagai parasit? Adakah sistem ini berdasarkan Ekonomi Kapitalis atau Ekonomi Islam? Adakah keputusan ulama-ulama perbankan berdasarkan fakta semasa di atas menggambarkan Islam yang kita fahami dari Al-Quran & Sunnah, atau menggambarkan keimanan kepada Islam Kitab (man-made religion)? Bagaimana pula mereka yang berhujah tidak praktikal menggunakan Dinar Emas (atau Sunnah Money) dan kerana itu negara terpaksa meneruskan sistem sekarang ini. Aduhai!! Adakah ianya praktikal membankrupkan diri sendiri dan negara? Adakah praktikal menggunakan sistem yang menjadikan kita hamba? Adakah praktikal menggunakan sistem yang mana hutang pasti tidak dapat dibayar? Alasan yang sangat tidak munasabah dan berganda-ganda lebih tidak praktikal. Namun itu, saya biarkan saudara saudari tentukan sendiri.

Bagi pendapat peribadi saya mereka ini mengemukakan hujahan dan tafsiran yang berubah 180 darjah daripada Islam yang kita fahami daripada Al-Quran dan Hadis. Oleh itu seseorang itu mungkin kena menjadi buta dan pekak untuk mengiktiraf kekejaman parasit ini sebagai sesuatu disukai Allah swt yang Maha Agung dan kekasihNya Rasulullah saw.  Malahan saya berpendapat sebegitu hina ulama perbankan mengaitkan makhluk parasit ciptaan Iblis dan penganutnya dengan kesucian Allah swt dan Rasulullah saw.

Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka, kemudian mereka berkata: “Ini ialah dari sisi Allah”, supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.” Al-Quran: Al-Baqarah: 79 (turut rujuk artikel bagi mengenali ulama sejati – Mengejar Dunia dengan Amalan Akhirat adalah Kesyirikan, Siapa Para Ulama, Ciri-ciri Ulama)

Kerana itu hadis menyatakan “ulama di zaman masjid tersergam indah” adalah sejahat-jahat makhluk di bawah naungan langit, iaitu makhluk terjahat daripada semua makhluk. Sejahat-jahat Iblis masih tidak menghina dan takut kepada Allah swt apabila terlebih dahulu meminta kebenaran menyesatkan manusia; Al-A’raaf:14-15. Sejahat-jahat Iblis masih bercakap benar dan menghormati Rasulullah saw. Namun itu mereka ini menggunakan ilmu agama yang mereka pelajari sebagai permainan dan hiburan, dan berusaha mencabut agama daripada diri setiap umat Islam. Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: telah bersabda Rasulullah saw;

“…Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah naungan langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali…” (H.R al-Baihaqi)

Oleh itu apakah yang akan kita lakukan ke atas penghinaan ini? Berdiam diri dan tidak berdiri untuk agamanya? Maka perbuatan  sama akan berlaku di akhirat nanti apabila Allah swt pula langsung tidak mahu memandang kita. Benarlah hadis di “zaman masjid tersergam indah” Islam hanya sekadar nama dan Al-Quran sekadar tulisan kerana tiada yang berdiri untuk agamanya. Mereka tidak beramal sebenar (pengabdian) dan hanya berdiri untuk bangsa, pangkat, kekayaan dan kekuasaan. Oleh itu dan apabila kita “tidak menghiraukan keselamatan agama Islam“, maka “Allah Taala juga tidak hiraukan keselamatan kita lagi di akhirat“.

Maksudnya: “…Sesungguhnya Kami pun tidak hiraukan keselamatan kamu lagi; dan rasalah azab yang kekal dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan“.

Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami HANYALAH orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka SEGERA merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur…”; al-Quran: as-Sajdah:11-15


Bagi mereka yang beriman, marilah bersama “gerakkan lidah” memuji Allah dengan membawa kebenaran. Mari bersama berdakwah dan sebarkan maklumat melalui email atau letakkan link artikel pada halaman anda. Moga-moga orang beriman berkelayakan mengubah undang-undang dan memegang jabatan tertentu terbaca dan mula sedar bahaya mendatang serta membuat perubahan positif untuk melindunginya.
Wallahu a‘lam bish-shawab.

Bacaan Tambahan

Skop dan dosa ditanggung akibat mengamalkan riba:
“…Riba itu mempunyai 73 jenis; sedangkan yang paling ringan adalah seperti seseorang yang bersetubuh dengan ibunya…” (HR Ibnu Majah dan Al-Hakim)
“…Satu dirham (RM14) yang diperoleh seseorang dari hasil riba lebih besar dosanya 36 kali daripada perbuatan zina dalam Islam…” (HR al-Baihaqi)
.
Fakta A: Pinjaman rumah dan kereta berjumlah $300, campur riba lebih kurang $600k. Jumlah ini bersamaan $42,857 dirham.  Oleh itu menanggung dosa berzina sebanyak 1,542,852 juta kali.
.
Fakta B: Perbelanjaan $3k sebulan selama 50 tahun.  Jumlah ini bersamaan $1.8 juta, dan bersamaan $128,571 dirham. Oleh itu menanggung dosa berzina sebanyak 4,628,571 juta kali.
.
Fikir-fikirkan:
Bagaimana pula riba daripada gula atau setiap butir beras yang kita makan setiap hari, iaitu beras yang dibeli dengan harga kawalan kerajaan (harga paksa)? Penganiayaan ke atas titik peluh dan usaha petani? Ini juga adalah riba!!

Selainnya, bolehkah kita mengakui diri beriman, atau mengakui kita orang Islam jika status kita sedang berperang menentang Allah swt dan Rasulullah saw? Adakah ibadah selama ini diterima? “..Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya PEPERANGAN dari Allah dan RasulNya…”; al-Baqarah:279. Fikirkanlah… (video)


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Menguji ketulenan EMAS di rumah

Salam semua,

Saya sediakan cara bagaimana anda sendiri boleh menguji ketulenan emas anda di rumah. Tak perlu nak pergi pajak gadai atau kedai emas. Walau bagaimanapun anda memerlukan beberapa alatan

1. Penimbang dengan 2 desimal value (boleh dapatkan daripada Pokya)
2. Benang jahitan
3. Cawan plastik atau botol plastik yang sudah dipotong bahagian atasnya
4. Air
5. Cara pengiraan.

Di sini saya selitkan video bagaimana anda boleh melakukannya. Selamat menonton.



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 8

Inilah kesan kewujudan makhluk parasit, dan segala kesusahan masyarakat dunia mencari rezeki, penderitaan hidup, perdayaan  dan peperangan adalah berpunca daripada bank yang menyerap keluar wang melalui riba. Setiap bayaran kembali akan digunakan untuk menyerap lebih banyak riba sehingga memaksa manusia melakukan apa sahaja kezaliman untuk berebut mendapatkan sumber wang yang tersangat sedikit di dalam ekonomi. Bank adalah parasit yang menjadi ibu bagi segala penindasan dan kezaliman.

Kerajaan dan rakyat menjadi semakin miskin dan bertukar menjadi hamba akibat makhluk parasit yang menghisap darah rakyat, manakala sebilangan individu kecil (hamba atasan) terus menerus semakin kaya dan memonopoli ekonomi. Ekonomi menjadi lumpuh, dan bank menjadi Pemerintah! Kerajaan yang berjanji melindungi rakyatnya, kini bertukar dan berjanji melindungi bank dan mereka yang menguasai dunia. Perlindungan 100% diberikan kepada bank biarlah seramai manapun bankrup, dan biarlah ramai yang terseksa! mmm.. tapi, tapi, tapi negara kita selama ini maju? Maju? Ini illusi semata-mata kerana wang hanya boleh dicipta melalui hutang! Oleh itu formula maju di dalam sistem ini ialah dengan memperbanyakkan hutang kerajaan dan individu:

wang = hutang
hutang = wang
tiada hutang = tiada wang
banyak hutang = wang debu (kerana akan diserap riba sediada)

Kesan dan risikonya cuba dikawal melalui membawa pelaburan asing, yang mana tidak berjaya mana pun dan dibuktikan melalui hutang negara yang meningkat setiap tahun (dan dicounter balik oleh wang keluar dari negara melalui pekerja asing dan barangan import atau keluaran negara lain). Kesemua menjadi hamba dan paling ketara pada anak-anak dan keturunan anda kerana semua ciptaan wang hanya akan diserap riba yang telah menjadi tersangat besar. Mmm.. bijak sungguh PM dan menteri-menteri memberikan gambaran kemajuan pesat sekadar melalui pinjaman dan pentadbiran hutang yang pasti tidak terbayar. Pelbagai anugerah, tugu dan institut dibina untuk mengagungkan orang jahil. Fikirkan, sesiapa jua dan termasuk bayi pun pandai memperbanyakkan hutang yang tidak mampu dibayar kembali.

Berdasarkan kesemua perbincangan di atas, adakah kesan paling buruk telah berlaku? Ya… dan sebahagian lainnya akan berlaku kepada Malaysia pada masa hadapan. Ini kerana kesannya berlaku mengikut negara ke satu negara lain, dan yang mana ditentukan IMF serta badan lain yang berkaitan. Oleh itu kita perlu melihat kepada tahap pemimpin mematuhi kehendak dibelakang tabir (economic hitman), jumlah riba negara dan kemampuan kerajaan mendapatkan pinjaman baru.  Ini adalah faktor termudah bagi memahami kekayaan dan kemajuan sesebuah negara. Bagi negara pada tahap paling terbawah, mereka menghadapi masalah kebuluran.  Negara lebih atas sekadar mendapatkan rezeki anjing melalui tong sampah. Lebih atas dari negara tersebut sekadar menganggur. Negara seterusnya berhutang dan banyak kes lelongan harta, dan seterusnya.

Namun itu, kesan akhir terhadap semua negara tetap menjadi sama, iaitu sebilangan kecil menjadi kaya dan lainnya mencapai tahap kebuluran apabila kerajaan tidak layak mendapatkan pinjaman baru untuk mengatasi jumlah riba sedia ada yang tersangat besar. Ini kerana jumlah riba terlampau besar akan cepat menyedut kesemua wang sedia ada dan wang baru dari pinjaman kerajaan. Maka itu wang baru tidak dapat dicipta kerana tiada pinjaman baru. Ini semua sekadar permainan masa semata-mata. Open your eyes! Inilah ilusi daripada amalan perbankan… ilusi syurga dunia.

Kini apakah peranan perbankan Islam dalam menyumbang kepada kemajuan sistem ini? Perbankan Islam (Parasit Islam) berganda-ganda zalimnya dari Parasit Kafir dan mempercepatkan proses perhambaan. Pertamanya amalan perbankan mewujudkan situasi supaya wang sentiasa tidak cukup dalam aliran ekonomi kerana sistem mereka hanya mencipta wang pinjaman (principal) semata-mata (atau strategi lain melalui menyukarkan pinjaman seperti dilakukan setiap 10 tahun). Keduanya dan apabila peminjam gagal bayar kembali kerana kekurangan aliran wang dalam ekonomi, maka keingkaran berlaku seawal 2 tahun pertama, dan bank menuntut keseluruhan 30 tahun kiraan riba pada masa hadapan.

Ini kekejaman dan keuntungan mereka tidak layak tuntut kerana Harga Jualan berasaskan tempoh 30 tahun tetapi peluang menduduki rumah hanya 2 tahun. Kini bank menuntut keseluruhan RM400k (ditambah pula dengan faedah Mahkamah 8% setahun + kos guaman) kerana perbankan Islam tiada riba, tetapi Harga Jualan RM400k yang dicampur riba 30 tahun. Mereka mengaut keuntungan masa hadapan sebelum tempoh matang dan melelong hartanah pada tahun ke-2. Cuba fikirkan jika bank dibenarkan menuntut Harga Jualan berdasarkan kiraan riba 30 tahun, maka adalah adil bagi Peminjam untuk mempunyai hak sama dan diberi peluang menetap selama 30 tahun (walaupun jika terdapat keingkaran ansuran bulanan). Bank sepatutnya hanya boleh membuat tuntutan Mahkamah apabila Peminjam selesai menetap selama 30 tahun.

Selanjutnya dan berbeza dengan perbankan kafir, keingkaran sama hanya melayakkan tuntutan hutang kurang dari RM100k berserta faedah setakat tarikh keingkaran (+faedah Mahkamah & guaman). Ianya tidak termasuk kiraan riba bagi tempoh baki 28 tahun pinjaman, dan undang-undang tidak membenarkan atas dasar ianya “denda atau penalti” yang tidak adil, iaitu keuntungan masa hadapan bukan kerugian sebenar dan Mahkamah bukan tempat mereka membuat keuntungan. Oleh itu bagi situasi perbankan kafir dan lelongan hartanah pada harga pasaran, hutang hampir langsai. Tetapi bagi perbankan Islam, anda tetap berhutang menghampiri RM500k apabila selesai perbicaraan/bankrup dan setelah ditolak hasil lelongan hartanah. Baki hutang sebanyak RM500k bagi pinjaman asal sekadar RM100k? Sistem yang tidak masuk akal, dan anda selamanya bankrup!!

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 7


Wang hari ini tidak berasaskan emas, tetapi berasaskan “Eligible Liabilities” (ciptaan wang atas angin dari janji hutang). Oleh itu adakah resolusi Islamic Fiqh Academy 1985-2000 benar apabila memutuskan “…Paper money is real money, possessing all characteristics of value, and subject to Shari’a rules governing gold and silver…” (p.47)? 

Kesan lebih besar ialah kerajaan terpaksa terus menerus berhutang untuk mencipta wang baru dan menampung kekurangan wang di dalam aliran ekonomi serta membantu meningkatkan taraf pendapatan rakyat. Hutang kerajaan akan menambahkan jumlah wang dalam ekonomi, dan akibatnya nilai wang sediada akan menjadi kurang nilainya. Namun itu dan yang lebih utama ialah kini kerajaan pula menjadi hamba hutang dan menanggung riba yang tidak akan terbayar. Situasi kerajaan sama seperti individu, tetapi mereka meminjam dari bos kepada parasit-parasit, iaitu Bank Negara dan Bank Dunia, ketua parasit-parasit yang hidup tidak bekerja tetapi memerah titik peluh masyarakat dunia. Hutang negara kini meningkat sehingga RM286 billion, dan meningkat setiap tahun. Sekiranya interest 10%, ini bermaksud RM28.6 billion setahun mesti diperuntukkan untuk bayaran riba. Adakah kita mampu membayar bunga ini (belum lagi principal)? Dalam pada itu kerajaan menggesa bank perdagangan meneruskan pemberian hutang untuk mengatasi kekurang wang di dalam ekonomi, dan pelbagai polisi serta kawalan Bank Negara digunakan bagi memastikan maksud ini tercapai.

 Ramai mati-matian berjuang mempertahankan sistem Yakjuj & Makjuj kerana ilusi kekayaan (ilusi syurga), tetapi hakikatnya diperdaya menjadi "Debt Slaves" kepada Lucifer (Iblis).

 Oleh itu akhirnya kerajaan sendiri menjadi hamba, dan terpaksa tunduk dengan gejala privatasi, globalisasi dan segala bentuk exploistasi yang akan mengorbankan agama, negara, dan seluruh rakyat. Lebih menyakitkan, matlamat asal meningkatkan pendapatan rakyat tidak tercapai kerana wang baru yang dicipta daripada pinjaman kerajaan akan lebih awal direbut oleh bank dan syarikat besar bermodal gergasi. Monopoli syarikat gergasi akan menyempitkan dan memusnahkan peluang pekerjaan. Lihat sahaja pasaraya gergasi memusnahkan pelbagai perniagaan lain dan peluang pekerjaan? Peluang pekerjaan juga akan semakin berkurangan kerana akan digantikan dengan teknologi yang bekerja 24 jam, tidak merungut atau bersembang, tiada cuti, gaji dan tanpa tanggungan bayaran2 KWSP dsbnya. Kesemua faktor ini akan menurunkan pendapatan dan memperbesarkan lagi lubang perhambaan rakyat.

Selainnya, apakah terjadi apabila ramai tidak layak membuat pinjaman atau hampir keseluruhannya telah membuat pinjaman? Ini bermaksud tiada ciptaan wang baru ke dalam aliran ekonomi, dan wang sedia ada dalam aliran akan diserap oleh riba hingga kering. Negara besar turut menghadapi masalah sama, tetapi mereka menekan negara kecil untuk globalisasi dan one world economy supaya mereka boleh membawa keluar wang kita masuk ke negara mereka serta menanggung riba mereka, iaitu dalam erti kata lain untuk memperhambakan kita supaya mereka boleh berhutang lebih lama dan hidup mewah.

Jika mereka menawarkan peluang pekerjaan, ianya bergaji hamba abdi dan bekerja separuh mati. Hamba abdi zaman dahulu lebih beruntung kerana makan, pakaian dan tempat tinggal (+keluarga) ditanggung tuannya, tetapi hamba abdi hari ini menjadi abdi dengan menanggung sendiri makanan, pakaian, tempat tinggal dan keluarga. Bagi anda mana lebih baik, perhambaan tradisional atau perhambaan moden? Bukan itu sahaja, mereka turut mengeksploitasi dan melancarkan perang ke atas negara lain bagi mendapatkan sumber pengeluaran murah, dan bagi bersaing di pasaran yang majoritinya bergaji hamba abdi (kuasa beli rendah).

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 6

Kesemua ini adalah di antara kesan daripada sistem bank yang mewujudkan situasi wang di dalam aliran ekonomi tidak akan dapat melangsaikan jumlah riba yang lebih jauh berganda daripada jumlah ciptaan wang melalui pinjaman. Ini adalah perangkap dan perdayaan memastikan wang sentiasa kurang dan sebahagian besar pinjaman dan riba tidak berjaya dibayar! Oleh itu setiap hari akan ada mereka yang bankrup kerana kekurangan wang di dalam aliran ekonomi untuk menampung jumlah riba yang jauh berganda-ganda daripada jumlah ciptaan wang melalui proses pinjaman!

Penerangan bagaimana situasi wang tidak cukup di dalam ekonomi dan ketamakan bank membankrupkan sebuah negara

Apakah maksud kesemua ini? Inilah perhambaan dan hanya permainan masa untuk memiskinkan dan membankrupkan semua masyarakat. Jika semua wang dan harta dirampas, masyarakat akan tetap masih berhutang banyak dengan bank. Jika bank baik hati menghapuskan kesemua hutang dan permainan bermula kembali 0-0, kesannya akan tetap sama dan bank akan memperolehi kembali kesemua wang dan aset. Kita akan kembali berhutang banyak walaupun semua wang dan aset diserahkan kepada makhluk parasit ini. Ini kerana ianya adalah permainan yang mana makhluk Parasit akan menjadi “Master” diakhir permainan! (akhir sekali dikuasai “Ketua Parasit” dan mereka yang menguasainya)

 Seksyen 6 Akta Bank Negara Malaysia 1958 memperuntukkan kerajaan memiliki 10% saham Bank Negara. Pemilik 90% saham? Mungkin juga keberangkaliannya 90% kebetulan sentiasa berlaku di seluruh dunia.

Sebagai tambahan, sistem ekonomi kapitalisma pula akan lebih memburukkan keadaan kerana wang yang hanya boleh dicipta dari hutang akan dibolot oleh hanya sebilangan kecil individu kaya, dan meninggalkan berjuta-juta peminjam bermati-matian berebut mendapatkan baki wang yang sedikit di dalam ekonomi. Mereka yang membolot wang akan menekan pekerja dengan gaji rendah dan kerja hamba abdi. Pekerja-pekerja bekerja 24/7 dan masih tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk hidup dan membayar hutang.

Dahulunya dengan hanya satu pekerjaan, bapa menjadi ketua menyara seluruh kehidupan keluarga. Namun itu kini tidak lagi sedemikan dan semua ahli keluarga terpaksa bekerja untuk hidup (bukan untuk mewah). Setiap orang terpaksa membuat pelbagai jenis pekerjaan pada masa sama. Ada pula mereka yang terpaksa gadaikan nyawa dengan pinjaman along beberapa ratusan ringgit sahaja. Perniagaan along pula tumbuh seperti cendawan selepas hujan (kerana permintaan tinggi) dan ramai disiksa atau terpaksa meninggalkan rumah serta anak bini apabila gagal membayar.

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 5

Persoalan 2: Berapakah wang dalam aliran ekonomi, dan perbezaan jumlah yang perlu dibayar kembali?

Bayangkan wang belum wujud di dalam ekonomi (assuming selepas kerajaan keluarkan bon) dan Bank mencipta wang RM100k, oleh itu, hanya RM100k mengalir di dalam aliran ekonomi. Namun itu, bank meletakkan terma perjanjian untuk Peminjam membayar kembali RM400k, iaitu tambahan RM300k (riba) yang tidak dicipta untuk mengalir di dalam ekonomi. Ini bermaksud bank mewujudkan situasi Peminjam tidak berupaya memenuhi terma Perjanjian Pinjaman, iaitu keingkaran kontrak dan disaman di Mahkamah.



Persoalan 3:  Apakah kesan wang dikehendaki bayar melebihi wang dicipta ke dalam aliran ekonomi?

Kembali kepada situasi Harga Jualan RM400k di atas, wang dicipta ke dalam aliran ekonomi hanyalah RM100k. Persoalannya dari manakah Peminjam akan mendapatkan tambahan RM300k memandangkan wang riba tidak dicipta? Sekiranya bank memberi pinjaman baru untuk menampung kekurangan bayaran riba asal RM300k, maka kesannya tetap sama dan akan ada pula masalah yang lebih besar, iaitu kekurangan bayaran pinjaman baru dan riba baru yang lebih besar.  Bank dengan itu akan terus menerus memberikan pinjaman sehinggalah majoriti telah membuat pinjaman. Apabila ini terjadi, apakah kesannya? Kesannya ialah:
1. Kekurangan wang untuk menyelesaikan hutang dan riba
2. Kemungkiran kontrak pinjaman pasti!
3. Bankrup adalah pasti!
4. Hutang kerajaan tidak terbayar pasti!

 Kini adakah anda mengetahui bagaimana secara tiba2 kerajaan memiliki RM60 billion walaupun terpaksa berhutang dengan menerbitkan Bon Simpanan Kerajaan RM5 billion? Aduhai, nampaknya inflasi akan meningkat teruk dan pendapatan akan menjadi semakin kecil...

Cuba hitung sendiri ruangan bankrup dan penggulungan diakhbar tempatan setiap hari! Bagaimana pula jumlah mereka yang disaman tetapi tidak diistiharkan bankrup melalui undang-undang atau penyelesaian di luar Mahkamah? Cuba hitung lelongan kenderaan dsbnya. Cuba hitung ribuan kes perbankan yang difailkan di Mahkamah setiap bulan, atau gambarkan jumlahnya melalui ribuan firma guaman yang boleh hidup mewah dengan sekadar menjadi panel bank? Berapa banyak rumah yang dilelong atau berapa juta orang telah bankrup? Kenapa kejatuhan harga lelongan sehingga serendah 70% atau tidak dapat dilelong? Kenapa hampir keseluruhan rakyat merasa sukar mencari nafkah pada hari ini? Kenapa Manager Bank hari ini seperti Salesman dan terpaksa bertungkus lumus mencari peminjam?

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 4

Persoalan 1: Berapakah wang yang dicipta daripada Pinjaman ini?

Sistem wang hari ini menyatakan bank tidak meminjamkan wang pendeposit, tetapi meminjamkan wang yang mereka cipta atas angin. Asas bagi mencipta wang atas angin bergantung kepada jumlah pinjaman di dalam Perjanjian Pinjaman (tidak termasuk jumlah riba). Oleh itu daripada proses pinjaman RM100k, bank akan menciptakan wang atas angin  sebanyak RM100k.
 Klik untuk muat turun Modern Money Mechanics

Ini bukan wang yang mengalir secara nyata di dalam negara (money of exchange, iaitu jumlah wang kertas yang kurang dari 3% dari keseluruhan wang negara), tetapi wang semata-mata direkodkan di dalam sistem (money of account).

Money of account tidak perlu dicetak kerana hampir keseluruhan pembayaran berjumlah besar akan dibuat menggunakan cek atau pemindahan kredit melalui sistem komputer. Sila fahami kaedah perbankan dan teori ciptaan wang pada video dibawah sebelum meneruskan bacaan.




Di Malaysia Fractional Reserve System dikenali sebagai Statutory Reserve Requirement


Court’s Case & Legal Information

Perhatikan Bank Negara mencetak wang kertas atas angin $1k kerana kerajaan mengeluarkan bon $1k (~ I.O.U). Pekerja menerima bayaran $1k dan mendepositkan dalam Bank Perdagangan. Bank Perdagangan akan mencipta $9k atas angin melalui pemberian pinjaman baru $9k, dan berasaskan $1k yang dijadikan rizab Bank Negara. Kini wang dalam ekonomi bukan $1k, tetapi berkembang menjadi $1k + $9k, dan ciptaan wang baru seterusnya akan berganda dari liabiliti $9k. Oleh itu jumlah wang = jumlah hutang (lebih tepat: jumlah wang < jumlah hutang + riba). Persoalannya adakah sistem mencipta wang daripada hutang (atas angin) halal atau riba? Bank Negara dan Perdagangan mencipta wang secara atas angin dan menjadikan kerajaan dan rakyat berhutang kepada mereka.

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 3

Dr Yusuf Al-Qaradawi di dalam bukunya Tipu Daya halalkan Riba atau Fawa’id al-bunuk hiya al-riba al-haram (p.24), Penerbitan As-Syabab Media,Terbitan 1997 menyatakan:

“..ada yang mengatakan bahawa bank menggunakan harta-hartanya yang disimpan dalam perniagaan, perkilangan dan juga projek-projek pelaburan. Tetapi pada hakikatnya ini semua tidak dapat diterima. Jika kita ikuti lapuran belanjawan, bank-bank tersebut sebenarnya berniaga dengan hutang, pinjaman dan juga insurans. Bank tidak melakukan kerja-kerja asas seperti membuat pembelian, penjualan, pertanian, perkilangan atau pembinaan… Inilah fungsi bank yang asasi dan inilah matlamatnya. Bank ialah pemakan riba yang paling besar, yang mengambil tempat pemakan-pemakan riba zaman silam. Bank ialah agen riba yang utama yang memakan dan yang diberi makan (maksudnya bank hidup seperti parasit dengan tidak tahu berusaha sendiri untuk hidup, tetapi berusaha menghisap darah dan memerah titik peluh orang lain untuk hidup, dan kemudiannya memusnahkan mereka yang bekerja untuk memberinya kehidupan)…”; Dr Yusuf Al-Qaradawi

Bayangkan dahulunya bank berasal daripada individu perseorangan. Seluruh masyarakat kampung berusaha mencari rezeki tetapi individu ini hidup goyang kaki memerah titik peluh orang lain untuk hidup senang. Mereka menggunakan konsep “money work for you” dan mewujudkan situasi hutang tidak berupaya dibayar untuk merampas aset dan hartanah.

Kita dapat hidup jika dilepaskan seorang diri di dalam hutan, tetapi parasit bank mati kebuluran kerana tidak tahu berusaha sendiri mencari makan. Inilah sifat parasit dan Allah swt memberikan gambaran parasit seperti di bawah (konsep riba):

“…Dan bahawa sesungguhnya tidak ada bagi seseorang melainkan apa yang diusahakannya…”; an-Najm:39

Melalui konsep parasit “money work for you“, mereka yang bekerja dengan titik peluhnya berhutang untuk menaiki kereta kancil dan tinggal dirumah burung merpati, tetapi mereka yang tidak bekerja tinggal dibanglow tepi pantai dengan berbiji-biji Mercedes.

Kembali kepada nilai rumah RM100k dan perbankan Islam al-Bai-Bithaman Ajil, kita mengambil angka terdekat RM400k sebagai Harga Jualan kepada Peminjam. Sekarang kita teruskan dengan rasional larangan riba dan perbankan Islam. Kita akan melihat bagaimana permainan mereka bukan setakat itu sahaja, tetapi jauh lebih dasyat dan advance daripada orang-orang kafir Yahudi dan Kristian. Kita akan meninjau rasional dan menentukan sendiri sejauh mana kebenaran dakwaan ulama perbankan bahawa “makhluk parasit” ini diredhai Allah swt .

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 2

Kembali kepada fakta dan sistem inilah yang didakwa ulama-ulama perbankan Islam sebagai bukan riba, tetapi perniagaan yang disukai oleh Allah swt. Ini kerana mereka tidak mengenakan faedah, tetapi melibatkan Harga Jualan rumah daripada bank kepada Pembeli (Peminjam). Apakah pendapat anda? Adakah ini riba? Saya katakan ini adalah riba dan tiada bezanya dengan pengajaran dari cerita larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.

Maksudnya: “…Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik…”; al-Quran: Al-A’raaf:163 

Perbuatan ulama hari ini membenarkan riba telah digambarkan dalam surah Al-A’raaf. Kisahnya di mana terdapat suatu kampung Yahudi yang dilarang menangkap ikan di hari Sabtu. Namun di bawah taqdir Allah ikan-ikan itu hanya muncul ke permukaan air laut di hari Sabtu sedangkan di hari-hari lainnya ikan tidak muncul.

Maka apa yang dilakukan warga kampung itu? Mereke meletakkan jala ikan di malam Sabtu. Lalu pada hari Sabtu mereka menyaksikan ikan-ikan tersebut masuk ke dalam jeratan jala yang telah mereka pasang. Kemudian begitu tiba hari ahad mereka gulung jala tadi sebelum ikan-ikan tersebut sempat keluar darinya.

Oleh itu adakah mereka menangkap ikan pada hari Sabtu? Mereka menyatakan larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya. Mereka ini cuba mempermainkan Allah swt, maka Allah jadikan mereka monyet dan khinzir. Itulah mereka yang sebenarnya, dan kini siapakah dipermainkan?

Apakah pula pengajarannya kepada sistem perbankan Islam hari ini? Tiada bezanya!! Mereka menyatakan larangan Allah ialah hutang dengan riba, maka mereka berniaga dengan hutang yang bercampur riba (kononnya perniagaan) dan menyatakannya bukan riba. Sistem bank konvensionl dan sistem perbankan Islam adalah sistem yang sama, hakikatnya menjalankan transaksi yang semata-mata untuk memberi hutang dan mendapat keuntungan melalui “tambahan” (riba) dalam perniagaannya memberi hutang.

Perbezaannya sistem perbankan Islam sekadar menukarkan “nama” kepada Islam dan jual-beli. Orang buta pun boleh mengenali perdayaan ini (yg tidak bertuhankan nafsu), dan maka itu terdapat hadis mengatakan akan datang  suatu masa mereka menghalalkan riba dengan jual beli. Kehidupan ini sangat singkat dan kita lihat sahaja nanti siapakah yang akan dipermainkan, samada mereka atau Allah swt.

“…mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba“. Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. … Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka KEKAL di dalamnya…; Al-Quran: al-Baqarah: 275

bersambung...


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri 1

Fakta Perbincangan: Rumah berharga RM100k, pinjaman selama 30 tahun, dan anggaran kadar riba pada kadar 9% setahun (+BLR%). Mengikut prinsip perbankan Islam al-Bai-Bithaman Ajil, bank akan membeli rumah daripada pemaju pada harga RM100k, dan kemudian menjualkan kepada anda pada harga RM400k.

Bagaimana rumah yang berharga RM100k boleh menjadi RM400k? Ini kerana bank mencampurkan kiraan riba 30 tahun dan pada kadar 9% setahun (RM9,000 x 30 tahun + RM100k). Bagaimana kalau rumah anda berharga RM200k? Maka jumlah dicampur riba ialah RM800k, RM1.2 juta bagi rumah berharga RM300k, dan seterusnya.

Bagaimana pula pinjaman peribadi Bay’ al-‘Inah berjumlah RM14k, kadar faedah 9% setahun dan bayaran kembali 7 tahun? Bank menjual sahamnya sendiri yang bernilai sebenar RM14k, tetapi ditambah menjadi RM22.8k. Bagaimana saham RM14k menjadi RM22.8k? Ini kerana bank mencampurkan riba 7 tahun (RM1,260 x 7 tahun + RM14k). Setelah anda membeli dengan harga tambahan RM22.8k, anda wajib menjual kembali saham kepada bank dengan harga asal RM14k. Oleh itu anda perolehi tunai RM14k kerana menjual saham yang belum anda miliki (belum selesai bayar), dan membayar ansuran 7 tahun untuk melangsaikan hutang beli saham RM22.8k.

Fakta sekadar menunjukkan konsep sistem dan pihak pembaca boleh membuat penyelidikan bagi kadar faedah dan kiraan yang tepat. Perbincangan memfokuskan perbezaan yang menggambarkan kesan apabila bank meminta Peminjam membayar wang yang lebih besar daripada wang yang dicipta di dalam ekonomi  ["Wang dikendaki bayar (principal +riba)" > "Wang dicipta atau wujud (principal)"]. Anda juga disarankan membaca kisah berkaitan Sejarah Knights Templar dan Yahudi Zionis (must read) dan melihat bagaimana mereka berjaya menguasai sistem dan perbankan hari ini.


Great Deception of Islam Banking! Muslim *MUST SEE*

bersambung....


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rasional Larangan Riba - Muslim Village's Blog Siri Pengenalan

Salam semua,

Satu lagi artikel yang saya kira sangat menarik dan sangat membuka mata. Semoga ianya dapat membantu kita dalam meningkatkan keimanan kita kepada Allah SWT. Semoga kita diberi petunjuk untuk melepaskan diri dari dosa-dosa riba. Untuk makluman semua, artikel ini agak panjang, Jadi saya akan cuba pecah-pecahkan ia kepada pecahan kecil bagi memudahkan anda semua membacanya. Saya akan buatkan ia dalam beberapa catatan dengan harapan anda dapat menghayatinya dengan lebih baik dan mendapat manfaat daripadanya. Pecahan catatan ini membolehkan anda mengikutinya dengan lebih tenang tanpa perlu rasa sukar untuk menghabiskan bacaan anda. Walau bagaimanapun jika anda mempunyai banyak masa untuk membacanya maka boleh terus ke link berikut untuk membaca catatan asalnya.http://muslimvillage.wordpress.com/2009/07/05/usury/

Secara ringkasnya siri ini akan membawa anda semua kepada pendedahan terhadap sistem perbankan dunia, sama ada bank konvesional mahupun bank Islam itu sendiri. Adakah ianya berbeza? Adakah sistem perbankan Islam mendukung perjuangan muamalah dan ekonomi Islam? Ingin tahu jawapannya, sila nantikan catatan berikut yang akan memaparkan pendedahan ini. Anda mungkin akan terkejut dengan pendedahan ini. Jadi siapkan diri anda untuk menerima sesuatu yang bakal mengejutkan anda.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy