Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Hantaran Gubahan Al-Qur'an

Assalamualaikum para pembaca-pembaca budiman.

Terima kasih kerana sentiasa memberi sokongan dan melawati laman blog saya yang tidak seberapa ini. Insya-Allah saya akan cuba sajikan himpunan-himpunan, tip-tip, dan ilmu berkaitan dengan emas dan kelebihannya. Walau bagaimanapun kali ini saya akan cuba keluar sikit daripada cerita emas. Artikel yang saya kira wajib saya kongsikan sebagai panduan kepada pasangan-pasangan yang bercadang mendirikan rumah tangga. Artikel ini saya perolehi dari laman blog sahabat yang saya jumpa di SEDINAR'10. Rujukan asal boleh anda dapati di http://emassaudagar.blogspot.com/. Semoga ianya dapat dijadikan panduan kepada anda semua. Selamat membaca.

Kepada mereka-mereka yg nk menghantar dan menerime hantaran..Fikir-fikirkan

"Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil.
"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih" balas Nabil

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.

" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

"Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an..

"Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran Maklumlah, nak bina masjid" sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ...

"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil tersenyum.

"Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

"Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.

"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi" cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta.. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad
"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..." jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya
Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa'd" kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.

Surah Ar Rad

Surah Ar Ra'd

"Apa benda nih " detik hati Nabil.

" Bismillahirrahmaanirrahim..ALL..MAA... RIII..!! " berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah
menahan gelak.. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnassyaitaanirrajim.. Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.. " kedengar suara gemersik Ustaz Sa 'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa 'ad.

"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.." penutup Ustaz Sa 'ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.

Baca seterusnya

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang
diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Sila sebarkan Hadis ini kepada semua ......kerana

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) pernah bersabda:
'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat-Nya ke atas kita semua.

Kesimpulan dari cerita tadi, saya dapat katakan jika kita membeli Al-Qur'an semata-mata untuk dijadikan barang hiasan tanpa membacanya dan mengamalkannya. Maka bagi saya adalah lebih baik kita berikan emas sebagai barang hantaran. Itu adalah lebih baik daripada menghina Al-Qur'an itu. Al-Qur'an bukan barang hantaran, tetapi ia adalah kitab yang perlu kita baca dan amalkannya sebagai panduan dalam hidup kita

Waallahualam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Why central banks hold gold?

Salam semua,

Ekoran catatan yang lepas berkaitan dengan negara yang menyimpan emas terbanyak, di sini saya ingin kongsikan lagi fakta yang menarik. Rujukan fakta ini ialah daripada http://www.reserveasset.gold.org/why_hold_gold/. Ianya menerangkan kenapa bank-bank pusat di seluruh dunia menyimpan emas. Tanya pada diri anda, kenapa anda tidak menyimpan emas, sedangkan bank-bank pusat di dunia berlumba-lumba menyimpan emas. Jadi nak simpan emas? Hubungi saya 019-2690109.

Why central banks hold gold

Monetary authorities have long held gold in their reserves. Today their stocks amount to some 30,000 tonnes - similar to their holdings 60 years ago. It is sometimes suggested that maintaining such holdings is inefficient in comparison to foreign exchange. However, there are good reasons for countries continuing to hold gold as part of their reserves. These are recognised by central banks themselves although different central banks would emphasise different factors.

Diversification

In any asset portfolio, it rarely makes sense to have all your eggs in one basket. Obviously the price of gold can fluctuate - but so too do the exchange and interest rates of currencies held in reserves. A strategy of reserve diversification will normally provide a less volatile return than one based on a single asset.
Gold has good diversification properties in a currency portfolio. These stem from the fact that its value is determined by supply and demand in the world gold markets, whereas currencies and government securities depend on government promises and the variations in central banks’ monetary policies. The price of gold therefore behaves in a completely different way from the prices of currencies or the exchange rates between currencies.

Economic Security

Gold is a unique asset in that it is no one else's liability. Its status cannot therefore be undermined by inflation in a reserve currency country. Nor is there any risk of the liability being repudiated.
Gold has maintained its value in terms of real purchasing power in the long run and is thus particularly suited to form part of central banks' reserves. In contrast, paper currencies always lose value in the long run and often in the short term as well.

Physical Security

Countries have in the past imposed exchange controls or, at the worst, total asset freezes. Reserves held in the form of foreign securities are vulnerable to such measures. Where appropriately located, gold is much less vulnerable. Reserves are for using when you need to. Total and incontrovertible liquidity is therefore essential. Gold provides this.

Unexpected needs

If there is one thing of which we can be certain, it is that today’s status quo will not last for ever. Economic developments both at home and in the rest of the world can upset countries’ plans, while global shocks can affect the whole international monetary system.
Owning gold is thus an option against an unknown future. It provides a form of insurance against some improbable but, if it occurs, highly damaging event. Such events might include war, an unexpected surge in inflation, a generalised crisis leading to repudiation of foreign debts by major sovereign borrowers, a regression to a world of currency or trading blocs or the international isolation of a country.
In emergencies countries may need liquid resources. Gold is liquid and is universally acceptable as a means of payment. It can also serve as collateral for borrowing.

Confidence

The public takes confidence from knowing that its Government holds gold - an indestructible asset and one not prone to the inflationary worries overhanging paper money. Some countries give explicit recognition to its support for the domestic currency. And rating agencies will take comfort from the presence of gold in a country's reserves.
The IMF's Executive Board, representing the world's governments, has recognised that the Fund's own holdings of gold give a "fundamental strength" to its balance sheet. The same applies to gold held on the balance sheet of a central bank.

Income

Gold is sometimes described as a non income-earning asset. This is untrue. There is a gold lending market and gold can also be traded to generate profits. There may be an "opportunity cost" of holding gold but, in a world of low interest rates, this is less than is often thought. The other advantages of gold may well offset any such costs.

Insurance

The opportunity cost of holding gold may be viewed as comparable to an insurance premium. It is the price deliberately paid to provide protection against a highly improbable but highly damaging event. Such an event might be war, an unexpected surge of inflation, a generalised debt crisis involving the repudiation of foreign debts by major sovereign borrowers, a regression to a world of currency and trading blocs, or the international isolation of a country.

How much gold?

This is a matter for countries and central banks to decide in the light of their particular circumstances. The international average is about 10.2% at current market prices but, in the EU it is over 50% and the USA holds around 75% of its reserves in gold. Countries facing particular volatility in their economic and/or political circumstances will want to consider the level of gold in their reserves.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

The World's Biggest Gold Reserves (rujukan CNBC.com)

Salam semua,

Kali ini saya ingin berkongsi fakta yang saya perolehi daripada CNBC.com. Fakta mengenai negara-negara yang menyimpan emas terbanyak di dunia. Anda boleh rujuk sumber asalnya di http://www.cnbc.com/id/33242464 (lengkap dengan gambar yang menarik)

Ringkasannya saya senaraikan seperti berikut. "Ranking" negara yang menyimpan emas terbanyak. Bermula dari "ranking" ke-15

15. Venezuela - dengan 392 tan emas dangan nilaian $13.07 billion US
14. India - dengan 393.5 tan emas dengan nilaian $13.12 billion US
13. Portugal - dengan 420.8 tan emas dengan nilaian $14.03 billion US
12. Taiwan - dengan 466 tan emas dengan nilaian $15.53 billion US
11. European Central Bank - dengan 551.5 tan emas dengan nilaian $18.39 billion US
10. Russia - dengan 625.2 tan emas dengan nilaian $20.85 billion US
9. Netherlands - dengan 673.8 tan emas dengan nilaian $22.47 billion US
8. Japan - dengan 841.7 tan emas dengan nilaian $28.07 billion US
7. Switzerland - dengan 1144.1 tan emas dengan nilaian $38.15 billion US
6. China - dengan 1159.4 tan emas dengan nilaian $38.65 billion US
5. France - dengan 2689.6 tan emas dengan nilaian $89.68 billion US
4. Italy - dengan 2697 tan emas dengan nilaian $89.92 billion US
3. International Monetary Fund (IMF) - dengan 3539 tan emas dengan nilaian $118 billion US
2. Germany - dengan 3749.1 tan emas dengan nilaian $125.01 billion US
1. United States - dengan 8946.9 tan emas dengan nilaian $298.36 billion US

Jadi kenapa negara-negara ini mengumpul emas dengan banyak sekali? Sudah tentu kerajaan-kerajaan ini telah mengiktiraf tanpa ragu-ragu akan bernilainya emas dalam sistem kewangan. Namun kita masih lagi ragu-ragu dan masih suka menunggu dan melihat daripada bertindak. Simpanlah emas.... kerana ianya merupakan penyelamat negara dan Ummah.... Fikir-fikirkanlah.....

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Sambutan Ulangtahun Public Gold dan Majlis Pelancaran Public Silver dan Public Jewellery

Salam semua pembaca,

Untuk makluman semua Public Gold akan mengadakan Majlis Sambutan Ulangtahun dan pelancaran produk baru iaitu Public Silver dan Public Jewellery. Anda semua dijemput hadir. Memandangkan tempat adalah terhad, sila majukan nama, dan no. kad pengenalan untuk membuat tempahan. Berikut adalah butiran majlis tersebut.

Tarikh: 28 Februari 2010
Masa: 2.00 petang - 6.00 petang
Tempat: Dewan Sri Seroja, Jalan Diplomatik 2, Presint 15, Presint Diplomatik, Putrajaya
Yuran Kemasukan: PERCUMA (Makanan dan minuman disediakan)

Apa yang bakal anda saksikan pada hari tersebut
1. Pelancaran Produk Public Silver - Anda dapat melihat jongkong perak seberat 1 kilogram
2. Pelancaran Public Jewellery - Anda akan dapat melihat produk barang kemas yang dijual oleh Public Gold pada harga emas semasa tanpa upah "workmanship". Peragaan barang kemas tersebut akan dilakukan oleh Duta Public Jewellery, Diana Danielle.

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk hadir bersama memeriahkan majlis tersebut.
SMS Nama Penuh dan No. K/P kepada 019-2690109 untuk tempahan. Tempahan tempat duduk terhad kepada 500 orang sahaja. Jika anda bercadang membawa rakan anda bersama sila sertakan sekali Nama Penuh dan No. K/P rakan anda sekali.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Bagaimana Dinar dan Dirham mengembalikan muamalat Islam

Salam pembaca budiman semua,

Satu artikel yang saya perolehi daripada laman blog Ustaz Rafidi yang rasanya wajib saya kongsikan bersama-sama dengan para pembaca semua. Berikut saya kongsikan artikel tersebut. Jika anda mahu membacanya dari laman blog asalnya sila klik pada link di bawah.
http://www.dirham2dinar.com/

Muamalah Syariah dengan dinar dan dirham

SIRI 1 : MENGEMBALIKAN MUAMALAH SYARIAH DENGAN PENGGUNAAN WANG DINAR EMAS DAN DIRHAM PERAK
( Penulis : Puan Hajjah Nik Mahani binti Mohamad FCCA (UK); Ahli Lembaga Pengarah Kelantan Golden Trade (M) Sdn Bhd )

Perpatah Melayu ada satu bidalan ‘alah bisa tinggal biasa’. Bidalan ini sangat tepat apabila kita mula menyedari betapa keadaan kita umat Nabi Muhammad SAW diabad ini telah menjadikan suatu kebiasaan menggunakan wang-wang kertas sebagai alat pertukaran tanpa terdetik dihati sanubari akan kejanggalan amalan kita selama ini! Betapa matahati serta akal kita tidak nampak dan sedar akan kepincangan amalan kita selama ini menggunakan sekeping kertas yang kita semua secara spontan menerima sebagai sesuatu yang ada nilai berdasarkan coretan angka dan chop serta gambar tertera diatasnya Yang Dipertuan Agung dan disebelahnya lambang serta gambar Bank Negara Malaysia! Tidak pernah ada rasa terbuku dihati sanubari untuk menyoal mengapa dan kenapa kita menukarkan barangan kita yang ada nilai sebenar dengan sekeping kertas yang tiada nilai sebenar .Apa dia maksud Ringgit sebenar nya ? Paling baik; bolehlah kita tafsirkan sebagai ianya merupakan catitan hutang yang dijamin oleh Bank Negara kita! Pun demikian sekiranya anda beranikan diri pergi menuntut hutang tersebut dibayar dengan sesuatu yang nilai setimpal dengan nilai hutang tersebut dari Bank Negara; saya percaya mereka sendiri pun akan terpinga-pinga untuk menunaikan hajat anda ! Nak dibayar hutang tersebut dengan apa ? emas? Ringgit tidak lagi ada sandaran dengan emas atau perak sejak tahun 1971! Bukan kah ini bererti Ringgit sebenarnya bukan catitan hutang yang dijamin oleh kerajaan atau Bank Negara atau oleh sesiapa pun!! Menyedari hakikat ini kita akan membuat suatu konklusi bahawa adalah sangat tidak adil dan melanggar kebebasan kemaanusian apabila rakyat Malaysia dipaksa menerima penggunaan Ringgit sebagai ‘legal tender’ dalam semua urusan yang melibatkan penggunaan Ringgit!
Hakikat sebenarnya ialah apabila kerajaan mengenakan perundangan legal tender terhadap rakyat sebagai alat pertukaran adalah suatu paksaan yang menyekat kebebasan rakyat daripada kebebasan dan keredhaan pihak yang ditawarkan Ringgit Malaysia menerimanya. Mereka tiada pilihan terpaksa menerima Ringgit. Perundangan legal tender memaksa sipenjual menerima pembayaran dengan Ringgit apabila sipembeli menawarkanya ! Jika sipenjual tidak mahu menerima Ringgit; perundangan legal tender berkuatkuasa! Sipenjual boleh diheret ke mahkamah dengan penolakan penerimaan pembayaran dengan Ringgit! Hakikatnya dengan memaksa perundangan legal tender keatas sipenjual; pihak kerajaan memaksa sipenjual yang TIDAK ADA PILIHAN melainkan MESTI MENERIMA Ringgit untuk perniagaan dan perdagangan yang mereka lakukan. Asas inilah yang bertentangan dengan Syariah Islam! Dalam hokum-hukum Muamalat Syariah Islam dalam perkara transaksi asas perdagangan dan perniagaan mahupun dalam apa jua pertukaran yang melibatkan alat-alat pertukaran; kedua-dua belah pihak – Sipenjual dan Sipembeli atau sipemberi dan Sipenerima BEBAS menentukan samaada setuju atau sebaliknya – menggunakan Ringgit atau sebarang jenis pertukaran yang kedua belah pihak setuju menerimanya!
Pun begitu, sangat perlu diambil perhatian; perundangan ‘legal tender’ ini tidak dapat menghalang kebebasan sipenjual daripada menerima selain Ringgit apabila ditawarkan oleh Sipembeli! Ini bererti, jika sipembeli ingin membeli setin susu dengan menawarkan jam tangan beliau; tiada suatu perundangan termasuk perundangan ‘legal tender’ yang dapat menghalang sipenjual daripada menerima jam tangan tersebut sebagai alat pertukaran! Sekali gus, jika sipenjual ditawarkan dengan koin-koin dinar atau dirham; perundangan ‘legal tender’ tidak dapat menghalangnya! Jika pihak Bank Negara Malaysia atau mana-mana pihak cuba menghalang sipenjual daripada menerima koin-koin dinar dan dirham yang ditawarkan oleh sipembeli ; tindakan ini adalah sesuatu yang dianggap strange atau pelik kerana tiada mana-mana Negara didunia hari ini mengimplimentasikan suatu perundangan yang memaksa rakyat mereka MESTI HANYA MENERIMA PEMBAYARAN DENGAN WANG-WANG NASIONAL NEGARA MASING-MASING SAHAJA! Kerana perundangan sebegini menyekat kebebasan asas dalam kehidupan sesaorang insan dimuka bumi ini dan semestinya dalam dunia hari ini yang mengamalkan kebebasan bersuara dll adalah suatu tindakan yang tidak adil dan diluar kemanusian asas! Ini bermakna PEMBELILAH YANG MESTI MEMBUAT TAWARAN DENGAN WANG DINAR DAN DIRHAM SUPAYA SIPENJUAL DAPAT TERLEPAS DARI JERAT ‘LEGAL TENDER’! Inilah juga ruang yang memungkinkan kita rakyat Negara kita khasnya untuk kita kembali menawarkan koin-koin dinar dan dirham dalam setiap transaksi urusan jual/beli Insya Allah! Maksudnya jika sipembeli menghulurkan selain Ringgit; sipenjual BOLEH dan BEBAS menerimanya tanpa melanggar perundangan legal tender!
Kebebasan umat Islam sebagaimana yang digariskan dalam perundangan Muamalah Syariah dalam transaksi perdagangan dan perniagaan adalah pada suatu istilah ‘aantarodhin minkum’ atau maksudnya ‘kedua belah pihak dalam transaksi tersebut mestilah redha meredhai’! Sipenjual redha menjual barangan nya dan redha serta bebas memilih sebarang alat pertukaran yang ditawarkan dan sipembeli redha menerima barangan yang ditawarkan serta bebas menawarkan alat pertukaran asalkan sahaja sipenjual setuju menerimanya!. Jika inilah asas antara sipenjual dan sipembeli dalam sesuatu perdagangan dan peniagaan, maka inilah hokum Syariah Muamalah Islam yang selama ini kita abaikan! Aneh! Tetapi impaknya amat ketara sekali kerana dengan adanya amalan legal tender yang dikenakan atas rakyat; kebebasan sipenjual yang terpaksa menerima Ringgit apabila ditawarkan adalah suatu paksaan yang melanggar hak asasi kemanusian dalam urusan perdagangan dan perniagaan sebenarnya.
Tahukah anda bahawa perkara kebebasan memilih alat penukaran ini – bererti sipenjual dan sipembeli atau sesiapa pun atas apa jua hajat kebutuhan menggunakan wang MESTILAH DIBERIKAN KEBEBASAN MEMILIH! Impak penyataan Syariah ini amat besar implikasinya dalam kehidupan ini! ‘AANTARODHIN MIN KUM’ bererti juga kerajaan Kelantan sebagai contoh TIDAK BOLEH MEMAKSA RAKYATNYA MEMILIH UNTUK HANYA MENGGUNAKAN DINAR DAN DIRHAM SAHAJA DALAM APA JUA URUSAN MEREKA!! Ini maksudnya! Jadi membawa kembali penggunaan wang-wang Syariah sepertimana yang dirancang oleh Kerajaan Kelantan adalah SUATU PILIHAN PENGGUNA atau RAKYAT dan HANYA MEREKA yang BOLEH MEMBUAT PILIHAN SAMAADA MAHU ATAU TIDAK MENGGUNAKANNYA….DALAM MUAMALAH ISLAM TIADA PAKSAAN ! Hatta rakyat bebas samaada mahu memilih Ringgit atau koin-koin dinar dan dirham dalam apa jua keadaan. Sekiranya Kerajaan Negeri Kelantan contohnya MEMAKSA RAKYATNYA MENERIMA KOIN-KOIN DINAR DAN DIRHAM INI ADALAH SUATU KESALAHAN DAN MELANGGAR HUKUM MUAMALAH SYARIAH ITU SENDIRI! Maka percayalah KERAJAAN KELANTAN TIDAK AKAN MEMAKSA RAKYATNYA dan TIADA CADANGAN UNTUK MEMBUAT PERUNDANGAN LEGAL TENDER KEATAS RAKYATNYA sepertimana yang gembar gempurkan oleh sesetengah pihak semasa pelancaran Dinar Kelantan pada hari yang bersejarah 20hb September 2006 dahulu! Penggunakan koin-koin dinar dan dirham dan edarannya sebagai wang yang sah didalam Syarak terletak dalam tangan rakyat Negeri Kelantan khasnya dan semua warga Malaysia amnya terutamanya kaum Muslimin dan Muslimat di Negara kita Malaysia tercinta ini sahaja! Insya Allah!
Dengan suatu ketentuan kaedah Syarak dalam Muamalah ‘Aan tarodhin min kom’ sahaja sudah Nampak betapa kesempunaan agama Islam ini kerana implkasi –redha meredhai antara kedua belah pihak ini bermakna pada penggertian yang lebih luas; adalah suatu FREEDOM atau kebebasan dari mana-mana pihak didalam negeri; Negara mahupun diperingkat antarabangsa ! Islam memahatkan bahawa PERKARA MATAWANG INI TERSANGAT PERLU DIBEBASKAN DAN BUKAN DIKONGKONG DAN PERLU DIKAWALSELIA OLEH SESIAPA PUN! Dalam konteks monetary hari ini; perkara inilah yang menjadi akal tunjang nya! Tahukah anda masyarakat dunia dan pihak yang ada kuasa hari sedang merancang untuk menyatupadukan semua maanusia supaya tunduk kepada pemilihan SATU MATAWANG sahaja ? Ia akan bermula dengan rancangan regional currencies kemudian akan seterusnya beraleh kepada satu matawang dunia kononnya demi mencapai kesejagatan ummah! Inilah rhetorika yang mereka dan semua pemimpin dunai hari ini termasuk Negara kita dalam menanggani kononnya krisis ekonomi dunia hari ini! Percayalah bagi kita umat Nabi Muhammad SAW; kita harus berpegang pada tali Allah SWT dan percaya HANYA Allah SWT dapat memandu kita mencapai kesejahteraan dunia dan akhirat dengan mengembalikan muamalah Syariah kita sepertimana amalan muslimin dan muslimat di sebuah negeri yang mendapat cahaya hidayah Allah SWT – AMALAN HIDUP PENDUDUK DI MADINATUL MUNAWWARAH sahaja yang mampu membawa penyelesaikan masaalah kita! Hanya Allah SWT sahaja yang kita sembah dan kepadaNYA sahaja kita mendaulatkan! ALLAH HU AKBAR!Bersambung…


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Guna duit emas dan perak untuk membeli belah

Salam semua pembaca,
Satu artikel yang menarik perhatian saya. Timbul persoalan dibenak fikiran saya. Adakah ini suatu yang mustahil? Sudah tentu tidak. Jika mustahil bagaimana sebuah negara yang mempunyai ramai rakyat yang berada di dalam kelompok miskin mampu melaksanakan sistem ini. Sedangkan kita yang boleh dikatakan yang mempunyai rakyat yang berada di atas tahap kemiskinan tidak mampu untuk melakukannya. Apa masalah kita? Tidak perlu menunggu kerajaan mengumumkan penggunaannya. Mari kita ikut serta usaha dalam mengembalikan sistem kewangan dengan menggunakan emas dan perak dalam masyarakat kita. Sistem yang sudah pastinya lebih adil dan berkesan. Baca artikel di bawah tentang pelaksanaan sistem tersebut oleh segelintir sahaja masyarakat. Tidak melibatkan kerajaan.

Guna duit emas, perak beli-belah barangan



SABENI (kanan) berdiri dekat notis di kedai farmasinya yang menyatakan dia menerima dinar emas dan perak di Cilincing, utara Jakarta pada 27 Januari lalu.



JAKARTA - Sekumpulan penduduk Islam di Indonesia menggunakan duit emas dan perak semasa melakukan urus niaga harian di Jakarta.
Penduduk Islam itu merupakan pengikut Sheikh Abdalqadir as-Sufi iaitu seorang lelaki kelahiran Scotland yang telah memeluk Islam.
Pengikut-pengikut Sheikh Abdalqadir itu membeli-belah dengan menggunakan duit itu untuk membeli makanan, ubat-ubatan, pakaian dan kad telefon.
Nilai untuk satu duit syiling dinar emas ialah AS$153 (RM519) manakala dirham perak ialah AS$3.30 (RM10.80).
Pertubuhan Wakala Induk Nusantara (WIN) ialah badan yang mengedarkan duit emas itu di Indonesia.
"Kami memutuskan untuk menggunakan duit emas dan perak berikutan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Abdalqadir di bandar Cape Town, Afrika Selatan yang melarang penganut Islam menggunakan wang kertas," kata seorang pegawai WIN, Riki Rokhman Azis.
Menurut seorang ibu tiga anak yang turut mengendalikan perkhidmatan pertukaran wang emas, Kurniawati, secara puratanya empat orang datang ke kedainya setiap hari untuk membeli beras, minyak masak, sabun dan pakaian.
Dia yakin dengan penggunaan wang emas setelah suaminya memberikan mas kahwin dengan menggunakan duit emas lapan tahun lalu. - AFP
Apa kata, untuk memulakan langkah kita, kita mulakan dengan keluarga kita. Saya secara peribadi telah merancang untuk menggunakan dirham sebagai duit raya pada Hari Raya yang akan datang. Insya-Allah perancangan saya untuk memberikan 1 dirham kepada anak-anak saudara saya sebagai duit hari raya adalah untuk mendidik mereka dan membiasakan mereka dengan wang perak. Semoga usaha ini akan secara tidak langsung mendidik keluarga mereka untuk sama-sama menyimpan emas dan perak. Harta yang lebih berharga berbanding wang kertas. Hubungi saya untuk mengetahui bagaimana untuk anda melaksanakannya. Insya-Allah saya boleh berkongsi perancangan saya.

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Apa jadi pada harta kita bila kita meninggalkan dunia ini?

Salam semua pembaca,

Sekadar ingin berkongsi pengetahuan yang saya perolehi daripada seorang sahabat.

Tahukah anda, harta-harta anda seperti rumah, kereta, simpanan wang di dalam bank, di dalam ASB, di dalam Unit Amanah dan yang setaranya akan dibekukan bila anda meninggal dunia. Semuanya akan terbeku selama antara 1 hingga 7 tahun sebelum waris anda mampu menuntutnya. Jika ini berlaku apa akan terjadi kepada waris-waris anda tatkala mereka memerlukan wang apabila anda tiada lagi. Jadi apa yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku ke atas waris-waris anda? Apa tindakan anda sekarang? Tanya saya, insya-Allah saya akan cuba berkongsi pengetahuan tersebut.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Future World Currency & Uang Yang Namanya Disebut di Al-Qur’an... (sumber Gerai Dinar Surabaya)

Salam rakan-rakan dan saudara-saudara Muslim ku,

Hari ini saya terbaca satu artikel yang ditulis oleh admin blog Gerai Dinar Surabaya). Beliau menceritakan bagaimana kumpulan G8 di negara Eropah sedang berusaha mewujudkan matawang baru yang dinamakan United Future World Currency (UFWC) yang akan menyandarkan emas sebagai nilainya. Bayangkan negara Eropah sendiri sudah mula mempercayai kehebatan logam yang bernama emas. Jadi kenapa kita masih ragu-ragu akan kehebatannya. Wang Dinar Emas kita sudah lama wujud di dunia Islam, kenapa kita masih ragu-ragu. Kenapa negara Eropah yang pemerintahnya bukan Islam mampu melihat akan kehebatan wang emas? Kenapa kita sebagai umat Islam itu sendiri masih lagi kabur dan daif tentang kehebatan wang dinar emas kita? Sama-sama kita fikirkan. Bagi rakan yang ingin membaca artikel penuh berkaitan UFWC ini boleh baca di bawah ini. Saya petik artikel ini terus dari Gerai Dinar Surabaya. Klik di sini jika rakan-rakan ingin melihat artikelnya yang asal.

Di dunia yang didominasi oleh uang Fiat murni sejak Agustus 1971, uang emas menjadi seperti isi lagu tahun 1980-an – dibenci namun pada saat yang bersamaan juga banyak dirindukan.
Uang emas dibenci oleh bank-bank sentral dunia dengan alasan yang tidak jelas – konon kalau uang emas dibiarkan exist – uang fiat akan kelihatan tidak bernilainya. Bahkan bukan hanya dibenci, dalam Article of Agreement of the IMF ada larangan bagi negara-negara anggotanya untuk menggunakan emas sebagai dasar nilai tukar uangnya (Article IV, Section 2. B).
Lantas siapa yang merindukan uang emas ?, bagi kita umat Islam – uang emas ini bukan hanya sekedar uang untuk kepentingan transaksi, tetapi juga sebagai alat untuk implementasi beberapa ketentuan syariah seperti nishab zakat, nishab hukuman bagi pencuri, nilai uang diyat dlsb. Jadi kita tentu merindukan kehadiran uang yang adil ini.
Namun ternyata umat diluar Islam-pun yang cerdas dan memahami betul problem yang terbawa dengan uang kertas, mereka juga mulai merindukan hadirnya kembali uang emas ini. Di Amerika ada Gold Anti Trust Action Committee (GATA) dan Foundation of Advance Monetary Education (FAME) , keduanya gencar mengkritisasi ketidak beresan uang kertas mereka dan pentingnya kembali ke emas.
Yang lebih hebat adalah di Eropa ada United Future World Currency (UFWC) yang sangat serius mempersiapkan uang baru berbasis emas ini; Akses mereka ke para pemimpin dunia juga sangat baik sehingga dalam pertemuan G-8 yang berlangsung di Italy, mereka berhasil secara symbolic menyerahkan uang emas mereka kepada para pemimpin dunia tersebut.
Dalam kebingungannya, uang yang diberikan kepada para pemimpin G-8 ini diberi nama ‘eurodollars’ dan bernilai setara 2,800 Euro atau US$ 3,900 per kepingnya. Gambar yang saya sajikan diatas adalah koin yang diserahkan kepada Barrack H. Obama.
Bukan hanya berhasil menyerahkan koin emas-nya pada para pemimpin dunia, UFWC juga melombakan design uang masa depan ini pada anak-anak di seluruh dunia – karena generasi merealah yang nantinya akan menggunakan uang ini. Lomba design uang masa depan ini melibatkan juri dari berbagai latar belakang seperti para pemenang hadiah nobel, para ahli percetakan uang logam, para ekonom dlsb.
Lagi-lagi kita umat Islam sebenarnya punya solusi yang sudah sangat terbukti keunggulannya selama ribuan tahun – kalau saja kita mau kembali ke uang kita sendiri. Kita tidak perlu kebingungan mencari nama baru bagi uang kita karena uang kita namanya sudah disebut di Al-Qur’an (QS 3:75) dan berbagai hadits Rasulullah SAW, DINAR.
Kita juga tidak perlu capai-capai menentukan designnya karena yang diatur dalam uang kita hanya beratnya (1 Mitsqal emas = 1 Dinar) dan ancaman yang tegas bagi yang menurunkan kadar standarnya.
Penggunaan Dinar juga tidak memerlukan kesepakatan khusus dari para pemimpin dunia; aturan main dalam syariah yang sudah baku dan sudah tested lebih dari seribu tahun terkait dengan emas dan perak sangatlah mencukupi untuk mengatur penggunaan emas dan perak sebagai uang ini.
Jadi kalau kita kembali kepada solusi Islam; justru kita akan berada di depan dari bangsa-bangsa lain di dunia. Ketika bangsa-bangsa lain masih sibuk mencari nama dan bentuk uang baru mereka, kita sudah diberi tahu nama dan bentuk uang kita dari dua pegangan utama kita yaitu Al-Qur’an dan Hadits. Wa Allahu A’lam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Rekabentuk baru kad nama (Business card) untuk perniagaan emas

Salam semua pembaca, pelanggan\pelabur emas serta peniaga-peniaga emas semua.

Alhamdulillah sejak saya mula berkongsi design kad biz emas saya dengan Nurul (gold2rich), Azman (goldjeman) dan Pokya semakin ramai peniaga-peniaga emas yang berminat mengunakan design tersebut untuk kad mereka pula. Terima kasih banyak pada mereka kerana mempromosi kad yang saya buat kepada rangkaian mereka. Sesungguhnya apa yang saya buat adalah sekadar ingin berkongsi. Mungkin dengan ini kita dapat menunjukkan kita semua mempunyai minat yang 1 dan identiti yang 1 serta memperjuangkan sistem yang 1. Design yang sama mungkin dapat merapatkan lagi dan memperkukuhkan lagi usaha kita dalam memartabatkan penggunaan emas dalam sistem ekonomi negara kita.... Hehe rasa macam dato berucap pulak...

Ok la guna bahasa pasar la pulak. Ok lah memandangankan ada segelintir rakan yang bertanya kat saya, "takde design lain ke..., buat la 2 atau 3 design." Huhu bukan saya tak nak buat, tapi disebabkan masa yang tidak mengizinkan dan idea yang tidak kesampaian lagik, jadi agak lambat sikit saya nak come out dengan design yang baru.

Walau bagaimanapun untuk tidak menghampakan rakan-rakan semua, saya dah design satu lagik kad. Semoga ianya dapat membeli pilihan pada rakan-rakan semua. Untuk pengetahuan rakan2 semua, promosi harga kad yang sekarang nie akan tamat pada bila-bila masa sahaja. Jadi sapa yang nak buat lepas tu akan mengunapakai harga promosi yang baru.

Plan saya lepas nie nak mula memartabatkan penggunaan dirham pulak. So lepas nie rakan2 kena bayar kat saya dalam RM dan dirham. Saya akan kenakan upah design sebanyak 1 dirham selepas ini. Bukan ape dah kita memperjuangkan penggunaan emas, mestilah kena kasi lengkap perjuangan kita. Kena la sekali memperjuangkan penggunaan dirham perak juga kan. Tapi itu pelan saya. Saya akan lancarkannya bersama dengan harga promosi yang baru nanti.

So lepas nie saya akan pasarkan juga produk dirham sebagai salah satu lagi portfolio perniagaan saya. Heheh perniagaan kena berkembangkan. Harap perkembangan ini dapat diterima oleh semua.

Ok la...untuk sesape yang nak order kad boleh lihat 2 design yang saya ada di bawah. Sila gunakan kod kad semasa ingin membuat tempahan nanti. Harganya buat masa ini masih lagi sama. Tiada perubahan sehingga diberitahu kelak. Sila rujuk bahagian komen catatan ini untuk melihat harga kad.

Kod kad: JDEmas01



Kod kad: JDEmas02


Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Seminar Pelaburan Emas

Satu seminar tentang pelaburan emas akan diadakan pada dan tempat seperti berikut

Tarikh: 11 Februari 2010 (Khamis)
Masa: 8.00 malam
Tempat: Pejabat Public Gold Cawangan Bandar Sunway. Mentari Park Business.
Penceramah: En. Mohd Fazli Ismail (pokli.com)

Anda bukan sahaja berpeluang untuk pelajari ilmu perniagaan emas bahkan OD, rumah lelong dan sebagainya. Sesi perkongsian ilmu yang bermanfaat. Jangan lepaskan peluang ke'emas'an ini.

Jom datang beramai-ramai. Tempat terhad. 40 orang SAHAJA. Masuk PERCUMA. Berminat hubungi saya untuk tempahan. 019-2690109.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Senarai Blog Tentang Emas di Malaysia

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.Hari ini semakin ramai mula “celik mata” mengenai emas , namun dalam waktu yang sama masih ramai yang tidak tahu/ragu-ragu tentang emas.Kalau kita lihat , secara online memang bidang emas semakin populor tetapi secara offline masih kurang.Ini kerana info/ilmu tidak sampai pada mereka yang tidak tahu kaedah akses maklumat secara online/internet.
So tugas kita semua , menyampaikan info/ilmu mengenai emas secara mulut ke mulut ( bukan bercium :) ).Kaedah ini amat mudah untuk dizahirkan sebagai contoh anda keluar minum bersama rakan anda , so daripada anda borak-borak kosong baik anda sampaikan info/ilmu tentang emas.Tidak rugi anda menyampaikan info/ilmu yang berguna pada rakan anda kelak anda juga akan menerima balasan.
Berikut adalah senarai blog mengenai emas di Malaysia yang saya sempat kumpulkan.Kalau ada yang tertinggal tolong masukkan di ruangan komen.Kalau sahabat salah seorang admin blog dibawah , sila copy url/artikel ini dan post di blog masing-masing bagi mempercepatkan proses “glamour”.
http://ww.jutawanduniaemas.com
http://www.emaskini.com
http://www.jutawanemas.com
http://www.pokli.com
http://www.gold2rich.com
http://goldemas.com/blog/
http://putremas.com/
http://www.jakethitam.com/
http://www.emasmalaysia.com/
http://blogemas.com/
http://www.issagold.com/
http://huza2u.blogspot.com/
http://www.simpanemaspublic.blogspot.com/
http://www.armootz.blogspot.com/
http://www.warungemas.com/
http://logamkaya.blogspot.com/
http://www.emasruncit.com/
http://www.knizambiz.com/
http://geng916.com/
http://kedaiemas.net/
http://www.rafizah.com/
http://www.emastulen.com/
http://emas916.com/
http://www.sahabatemas.blogspot.com/
http://www.issagold.com/


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Bagaimana nak menambah emas dengan bantuan Ar-Rahnu (Oleh Geng916)

Salam semua pembaca blog JutawanDuniaEmas. Sekali lagi saya terpanggil berkongsi satu kaedah dan teknik yang saya kira baik untuk saya kongsikan bersama anda semua. Teknik menambah emas dengan bantuan Ar-Rahnu ini adalah hasil nukilan saudara Hasfarizan daripada blog Geng 916. Apa yang beliau kongsikan memang dapat dilakukan oleh semua orang. Sangat praktikal dan mudah untuk dilaksanakan. Mungkin yang berminat boleh terus membaca catatan yang ditulis oleh beliau. Saya sertakan artikel beliau di bawah untuk memudahkan anda membacanya. Jika berminat untuk melihat sumber sebenar, anda boleh baca di link berikut
http://geng916.com/2010/02/bagaimana-nak-menambah-emas-dengan-bantuan-ar-rahnu/

Selamat membaca dan menambah ilmu.

Assalammualaikum…salam emas kepada semua pembaca…Geng minta maaf kerana tidak dapat menulis apa-apa yang terbaru tentang emas..maklum la..sejak kebelakangan ini  macam-macam pekara yang telah geng lalui…ada baik ada buruk..ada gembira ada duka…tapi life must go on…toward future….
Pada kali nie gang nak bercerita mengenai bagaimana kita nak beli emas dengan bermodalkan 35% sahaja dari kewangan kita…kisah nie adalah update dari kampen 1Bulan 1 Dinar yang geng war-warkan selama ini…cuma ini info terkini… penambah baikan dari artikal geng yang bertajuk

Macam mana nak buat keuntungan dengan emas?Part 2 maybe finale

Oleh itu pengiraan dahulu tidak digunakan…ini adalah pengiraan terkini seperti biasa kaedah ini masih lagi mengunakan 1 dinar dan wang simpanan RM500…kena ada 1 dinar dulu baru boleh berjaya….Geng guna 1 dinar adalah kerana ini adalah emas yg murah untuk diperolehi oleh golongan-golongan sasaran geng…lokasi di KPMNJ JB (KOPERASI PEMODALAN MELAYU NEGERI JOHOR)

Ok caranya….
1 ) lock harga emas baru melalui agen yg anda kenal

2) bawa 1 dinar ke Ar-Rahnu KPMNJ dengan sijil ketulinan..

3)pegawai Ar-Rahnu akan buat kiraan…cthn nya pada hari itu harga emas gadaian 916 adalah RM129. (makluman 1 dinar adalah emas 916 dan beratnya adalah 4.25g)
cth kiraan:-
4.25 x RM129.00 = RM548.25 (harga mahrumnya)
dapat ditangan adalah 65% drpd jumlah harga mahrumnya…..548.25 x 65% = RM 356.36 ( inilah nilai yang kita dapat)

4) tempoh matang penebusan adalah 6 bulan..walupun dalam bila-bila masa boleh tebus..tetapi suka geng cadangakan eloklah dibayar secara ansuran selama 6 bulan mengikut tempoh matang…tetapi Ar-Rahnu akan kenakan upah simpan kepada emas yg kita gadai tadi…di KPMJ upah simpanya adalah mengikut nilai jumlah marhumnya…dimana jika jumlah nilai marhumnya diBAWAH RM1000 upah simpanya adalah 0.65% dari harga marhum….manakala jika nilai marhumnya di ATAS RM1000 upah simpannya adalah 0.7% dari harga marhum tadi..jadi 1 dinar nilai upah simpannya:-
cth kiraan:-
jumlah marhum 1 dinar = RM548.25
upah simpannya 0.65%
jadi 0.65% x RM548.25 = RM3.57 sebulan…jadi 6 bulan…RM3.57 x 6= RM21.42 sahaja (boleh bayar terus)

ok untuk tebus emas adalah duit dari 65% tadi dibahagi 6 bulan…..RM 356.36 / 6 = RM59.39/bln
jadi sebulan kita kena bayar RM59.39 + RM3.57 = RM62.96…cincai kira RM63/bulan sahaja untuk tebus 1 dinar tadi..

5) dengan duit ditangan yang kita dapat dari pajakan 1 dinar tadi….kita gunakan bayar 1 dinar yang kita lock tadi dengan agen kita…kita dah ada 65% harga 1 dinar…cuma perlu tambah 35% saja lagi…kita boleh ambil dari modal RM500 yang kita komitkan tadi…
contoh kiraan
katakan lock harga 1 dinar = RM555
ditanggan ada RM 356.36 jadi perlu tambah….RM 356.36-RM555 = RM198.64(jumlah perlu ditambah)
jadi yang perlu ditambah adalah 35% = RM198.64 sahaja…dimana nak dapat duit nie…..dari modal yang kita ada RM500 tadi….jadi RM500 – RM198.64 = RM301.36 baki (simpan dalam akaun untuk digunakan sebagai penebusan bulan-bulan emas 1 dinar tadi jangan bawa ke bulan depan)
untuk bulan depan guna RM500 baru…jangan dari baki lepas…

6) dengan proses ini kita dah 2 keping 1 dinar… 1 ada kepada Ar-Rahnu….1 ada kepada kita yg baru dibeli tadi…jadi teruskan proses nie…bila dah dapat 6 dinar atau 7 dinar..pajakkan untuk beli 20g emas 999 yang nilai gadaiannya lebih tinggi yak nie pada hari nie RM141/g…kalau pajak nilai marhumnya adalah RM RM2820….65% = RM1833…kalau mampu boleh guna proses diatas…tapi kalau tak mampu boleh beli 1 dianar 3 keping..kan untung

kenapa kita kena susahkan diri buat cara nie..dan kenapa saya lebih galakkan guna cara nie?…ini adalah kerana dengan cara nie kita boleh beli emas banyak dengan bayar sedikit contohnya yang saya dah buat…saya beli 4 keping 1 dinar sekali gus dengan bayaran harga 1 dinar melalui easy payment yg PG perkenalkan…hehehehe……jadi sebulan saya beli 4 keping 1 dinar dengan harga yang sama..hehehehe sebab harga sentiasa berubah…tak kisahla kalau harga turun..yg risau kalau harga naik..jadi kaedah nie..paling best bagi saya yg baru nak kumpul aset emas dengan modal kurang RM600…jadi selamat membeli emas…semua orang boleh beli emas….orang miskin akan kaya raya jika dia guna cara ini insyaallah …ingat korang kena disiplin…..dan buangkan tabiat pembaziran…berhentila merokok tue..beli emas lagi bagus la…kurangkan merokok…merokok itu HARAM


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Selamat Datang Pn Norazlin Hashim ke Rangkaian Rakan Niaga JutawanDuniaEmas

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kali ini saya ingin mengucapkan selamat datang kepada Pn. Norazlin (Olynn) ke Rangkaian Rakan Niaga JutawanDuniaEmas. Terima kasih kerana sudi menyertai rangkaian kami. Semoga kita akan dapat bekerjasama dalam memperkembangkan pengetahuan dan perniagaan yang kita lakukan. Usaha yang berterusan akan membuahkan hasil dan kejayaan.

Insya-Allah.

Sesiapa yang berada di kawasan Muar dan Batu Pahat atau kawasan sekitarnya boleh berhubung dengan Pn. Olynn untuk mendapatkan khidmat nasihat dan stok emas.

Sekian.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Harga emas berbanding matawang-matawang di dunia

Salam semua pembaca,

Kali ini saya ingin berkongsi satu fakta yang cukup menarik. Iaitu harga emas dalam unit-unit matawang-matawang dunia. Mungkin boleh kita fikirkan sama-sama. Antara fakta yang menarik perhatian saya

1 Oz Emas = 10,123,208 Rupiah (Indonesia) = 20,002,679 Dong (Vietnam) = 97,938 Yen (Jepun) dan lain-lain.

Manakala negara kita 1 Oz Emas = RM 3,697. Mungkinkah harga emas di negara kita, dalam matawang negara kita akan menjadi seperti harga dalam matawang Rupiah, Dong, Yen dan sebagainya (yang nilai matawangnya melebihi puluhan ribu/juta). Sesuatu yang perlu kita fikir-fikirkan. Lakukan sesuatu sebelum masa itu menjadi kenyataan. Hubungi saya 019-2690109.


Unit Matawang


Unit per Gold Ounce

AFNAfghanistan Afghanis
51,379.9540318694
ALLAlbania Leke
107,831.1198428538
DZDAlgeria Dinars
78,678.3738466912
ARSArgentina Pesos
4,141.9035475883
AUDAustralia Dollars
1,226.8029010465
BSDBahamas Dollars
1,083.2753702527
BHDBahrain Dinars
408.4543831807
BDTBangladesh Taka
74,800.1676218426
BBDBarbados Dollars
2,166.5507405054
BMDBermuda Dollars
1,083.2753702527
BRLBrazil Reais
2,025.5156066445
BGNBulgaria Leva
1,524.0295032082
XOFCFA BCEAO Francs
511,206.1379611632
XAFCFA BEAC Francs
511,206.1379611632
CADCanada Dollars
1,158.2382235218
CLPChile Pesos
567,744.5951022847
CNYChina Yuan Renminbi
7,396.8728071846
COPColombia Pesos
2,144,885.2331003356
XPFComptoirs Français du Pacifique Francs
92,998.6555345004
CRCCosta Rica Colones
602,084.4375628714
HRKCroatia Kuna
5,698.2105535276
CZKCzech Republic Koruny
20,323.9441149915
DKKDenmark Kroner
5,801.2300456395
DOPDominican Republic Pesos
38,997.9133290970
XCDEast Caribbean Dollars
2,816.5158593478
EGPEgypt Pounds
5,926.5450860476
EEKEstonia Krooni
12,193.8761328390
EUREuro
779.3287333791
FJDFiji Dollars
2,121.9889146116
XAUGold Ounces
1.0000000000
HKDHong Kong Dollars
8,414.6039018243
HUFHungary Forint
210,541.3362305314
XDRIMF Special Drawing Rights
697.0031786671
ISKIceland Kronur
138,410.5181633706
INRIndia Rupees
50,137.3215060156
IDRIndonesia Rupiahs
10,123,208.3350114319
IRRIran Rials
10,727,675.9916124362
IQDIraq Dinars
1,249,612.3562493012
ILSIsrael New Shekels
4,042.9836057515
JMDJamaica Dollars
96,519.8338365681
JPYJapan Yen
97,938.6528195122
JODJordan Dinars
769.1255542031
KESKenya Shillings
82,328.9281392048
KWDKuwait Dinars
311.5394526454
LBPLebanon Pounds
1,627,621.2438046739
MYRMalaysia Ringgits
3,697.2189543787
MURMauritius Rupees
31,956.6234224545
MXNMexico Pesos
14,127.3115481276
MADMorocco Dirhams
8,769.6976706382
NZDNew Zealand Dollars
1,543.5565995654
NOKNorway Kroner
6,396.1604695846
OMROman Rials
417.1151799728
PKRPakistan Rupees
92,100.0683424006
XPDPalladium Ounces
2.6040269189
PENPeru Nuevos Soles
3,098.1674452826
PHPPhilippines Pesos
50,588.9564849068
XPTPlatinum Ounces
0.7145524616
PLNPoland Zlotych
3,113.0780163978
QARQatar Riyals
3,944.2056582152
RONRomania New Lei
3,174.1034973034
RUBRussia Rubles
32,869.5693527382
SARSaudi Arabia Riyals
4,062.5258684064
XAGSilver Ounces
66.4063336111
SGDSingapore Dollars
1,529.0028243182
ZARSouth Africa Rand
8,198.2586806236
KRWSouth Korea Won
1,266,847.0383985024
LKRSri Lanka Rupees
124,240.8515531471
SDGSudan Pounds
2,417.5455826339
SEKSweden Kronor
7,927.0994850065
CHFSwitzerland Francs
1,147.0782818721
TWDTaiwan New Dollars
34,668.0598890166
THBThailand Baht
35,978.9639390485
TTDTrinidad and Tobago Dollars
6,857.1330110522
TNDTunisia Dinars
1,471.9623018657
TRYTurkey Lira
1,613.1415564472
AEDUnited Arab Emirates Dirhams
3,979.0872313392
GBPUnited Kingdom Pounds
680.1775127705
USDUnited States Dollars
1,083.2753702527
VEFVenezuela Bolivares Fuertes
4,658.0840920866
VNDVietnam Dong
20,002,679.7117160074
ZMKZambia Kwacha
4,983,023.3721475927


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy