Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Selamat datang Pn Rozainah Rauzan ke Rangkaian Rakan Niaga JutawanDuniaEmas

Salam semua,

Saya ingin mengucapkan selamat datang kepada Pn. Rozainah Rauzan ke dalam Rangkaian Rakan Niaga JutawanDuniaEmas. Beliau seorang yang mempunyai minat yang mendalam dalam bidang berkaitan dengan emas. Semoga beliau akan berjaya dalam mengejar impian yang beliau ingin kecapi. Semua pembaca dan bakal pelabur dan pembeli yang berada di Muar atau Melaka boleh menghubungi beliau untuk mendapatkan khidmat nasihat dan bekalan emas untuk simpanan.

Sekali lagi dengan tangan yang terbuka saya mengalu-alukan kehadiran Puan Zai ke dalam Rangkaian Rakan Niaga JutawanDuniaEmas.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Inflasi..... Apa tu...?????

Satu artikel yang menarik daripada En. Abdul Sapawi dari http://emasdulukiniselamanya.wordpress.com. Saya kongsikan artikel beliau di bawah untuk dijadikan panduan bersama. Penerangan yang cukup menarik dan mampu membawa kita untuk berfikir tentang apa yang diperkatakan. Semoga semua pembaca mendapat manfaat daripadanya.

Sindrom Katak
Jika anda campak seekor katak ke dalam sebuah bekas air yang berisi air panas, katak tersebut akan melompat keluar. Tapi jika anda letak katak tersebut kesebuah bekas yang mengandungi air yang suam-suam panasnya dan kemudia mula beransur-ansur memanaskan bekas tersebut, katak tersebut tidak akan melopat keluar. Ini adalah kerana katak tersebut dapat menerima perubahan suhu persekitaran beliau. Walaubagaimanapun jika air di dalam bekas tersebut mula mencapai kepada suhu yang akan menggelegak, katak tersebut akan mati tentunya. Ini dipanggil “Sindrom Katak”.
Sindrom ini telah lama meluas di gunakan bersama inflasi. Kita telah lama dibesarkan bersama inflasi sekian lama bertahun-tahun. Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna mendatangkan masalah kepada kewangan kita jika kita terus mengabaikannya.

Satu Kajian

En. Kamal yang berusia 50 tahun sekarang dan pernah menguruskan sebuah syarikat pembekalan barangan kimia yang sangat berjaya. Pada tahun lepas 2009, beliau telah menjual syarikat tersebut kepada sebuah syarikat multi-nasional yang bernilai RM 3 juta untuk memulakan persaraan beliau.

Disebabkan mempunyai mpengalaman kepada kerugian apabila melaburkan sebahagian modal kewangan beliau di pasaran saham, belaiu bercadang untuk tidak melaburkan sebahagian wang wang tersebut. Sebaliknya belaiu menyimpan RM 3 juta tersebut ke akaun simpanan tetap untuk mendapat keuntungan ke atas faedah simpanan beliau.

En. Kamal percaya beliau dapat hidup dengan senang jika menikmati faedah tersebut pada jangkamasa yang panjang dan dapat menyerahkan RM 3 juta tersebut kepada anak-anak beliau jika sesuatu terjadi kepadanya. Pada pengiraannya, faedah yang akan di dapati dari simpanan tetap beliau adalah lebih kurang RM 120,000 setahun (RM 3 juta x 4% kadar faedah setahun).
Dia percaya dengan keuntungan RM 120,000 setahun yang beliau perolehi dapat menampung keperluan beliau selama mana yang dia mahu, asalkan RM 3 juta beliau tidak terusik di simpanan tetap.

Apa pendapat anda kepada perancangan persaraan En. Kamal?. Adakah anda setuju dengan perancangan beliau?. Tdak adakah masalah kepada perancangan persaraan beliau?.

Permasalahan
Perancangan persaraan En. Kamal adalah contoh yang selalu diamal oleh kita untuk mencapai kebahagian tanpa memikirkan kesan inflasi kepada beliau.

Pada perancangan beliau, inflasi tidak ujud. Beliau menganggap RM 120,000 akan terhasil dari faedah simpanan tetap akan berterusan selama 10 tahun atau 20 tahun akan datang.
Baiklah, kita anggapkan secara purata kadar inflasi adalah 6% setahun dan kadar faedah dari simpanan tatap adalah 4% setahun pada masa terkini. Jika kita memulakan modal simpanan kita sebanyak RM 3 juta pada masa kini, memanglah nilainya RM 3,000,000 walaupun kita tahu apabila matangnya simpanan tetap tersebut ia akan bernilai RM 3,120,000 (RM 3,000,000 campur RM 120,000 dari faedah simpanan tetap). Tetapi jika simpanan tersebut telah matang selama 12 tahun bagaimana pula?. Masih RM 3,000,000 juga kah?. TIDAK ! .

Sebenarnya nilainya telah menjadi hanya RM 1,500,000 sahaja dan faedah simpanan yang didapati hanya RM 60,000 sahaja. Ia telah susut 50%.

Dengan kata lain, anda dapat RM 3,000,000 dan kemudian simpan, kemudian setelah 12 tahun anda keluarkan kembali simpanan tersebut pada kadar inflasi 6%, ia telah telah susut 50%. Dan jika anda teruskan lagi simpanan tersebut kepada 24 tahun, ia akan susut 50% lagi. Jadi inilah kesan dan kekurangan daripada inflasi, ia menyusutkan kemewahan dan kebahagian anda.
Jika En. Kamal meninggal dunia pada usia 86 tahun, beliau hanya meninggalkan kemewahan beliau sebanyak RM 375,000 sahaja daripada yang bernilai RM 3,000,000.

Sebenarnya kita mahu mengganti pendapatan kita dapati ini dengan melabur kepada pelaburan yang akan mendapat keuntungan. Perbezaannya adalah, bila kita mahukan keuntungan tersebut. Ada yang mahukan sekarang, seperti En. Kamal kerana beliau telah pun memulakan persaraan beliau. Yang lain pula tidak mahukan keuntungan pada masa 10, 20 atau 30 tahun.

Jadi, anggarkan pendapatan dari pelaburan adalah untuk dapat mencapai halatuju anda pada masa hadapan nanti. Pada contoh seperti En. Kamal, keuntungan 4% dari RM 3 juta sebanyak RM 120,000 setahun. Tetapi dengan kadar inflasi 6% setahun, setelah 12 tahun nilai kewangan yang beliau boleh dapat hanya separuh pada nilai pada masa kini.

Dengan kata lain, jika anda membeli secawan teh tarik hari ini pada harga RM 1, tetapi pada 12 tahun yang akan datang anda membeli secawan teh tarik yang sama pada harga RM 2.
Keputusannya, pendapatan RM 120,000 anda hanya bernilai separuh sahaja pada 12 tahun yang akan datang. Apabila En. Kamal mencapai umur 74 tahun, kuasa membeli beliau telah menurun separuh lagi nilainya. Jika En. Kamal dapat mencapai umur beliau pada 86 tahun, beliau hanya mendapat kuasa membeli sebanyak satu per lapan sahaja.

Permasalahan inflasi adalah sangat penting dan walaupun kadar inflasi adalah tidak tetap, kadang-kadang naik dan kadang-kadang turun, ia tak akan hilang selamanya. Ia akan kembali dari kadar yang rendah kepada kadar yang tinggi. Malah, lagi lama ia ada pada kadar yang tinggi, kuasa membeli adalah berkurangan dan risiko kepada pelaburan adalah lebih tinggi akan kita hadapi kerana seperti En. Kamal akan hadapi kenan beliau telah tersalah taksir kepada kesan inflasi.

Alternatif Penyelesaian

* Pengetahuan mengenai kesan kepada inflasi
Tukar cara pemikiran anda. Cari punya kebarangkali inflasi yang akan anda hadapi dan memahami akan masalah yang akan dihadapi kepada perancangan kewangan anda. Tanpa melihat permasalahan ini, anda akan tidak bertidak kepada keperluannya.

* Mengenal pasti waktu persekitaran pelaburan anda
Ramai yang memikirkan bahawa waktu persekitaran pelaburan mereka adalah bersamaan dengan perbezaan antara persekitaran pada masa kini dan persekitaran pada persaraan mereka nanti.

Jadi, apabila anda berumur dan memulakan persaraan pada umur 55 tahun, adakah pada fikiran anda persekitaran pelaburan persaraan anda adalah 5 tahun?. Sebenarnya, anda akan gagal jika anda tidak mengambil kira kesan inflasi dari pertimbangan dari perancangan persaraan jika anda berfikir anda mempunyai masa yang suntuk pada pelaburan anda nanti.

Sebenarnya inflasi akan berterusan pada masa persediaan persaraan anda nanti. Keputusannya, jika anda meninggal dunia pada umur 80 tahun, waktu persekitaran pelaburan anda nanti adalah 30 tahun sebenarnya. (80 – 50 = 30)

* Melabur untuk mengelak kerugian dari inflasi
Setelah anda telah mengenal pasti waktu persekitaran pelaburan anda, sekarang anda perlulah melaburkan sebahagian kewangan anda kepada pelaburan jangkamasa panjang (long term investment) yang akan cepat menampung semula kesan inflasi. Sebagai contoh, melabur kepada pelaburan hartanah dan ekuiti. Anda tidak perlu melabur semua pelaburan anda kepada pelaburan ini. Dengan ini anda dapat menampung semula kesan inflasi dengan cepat setelah mengambil kira kesemua keperluan kewangan anda.

* Mendapat khidmat nasihat
Jika anda tidak pasti untuk mengurus pelaburan anda, anda boleh mendapatkan nasihat dari mereka yang mahir dan profesional untuk mengurus pelaburan kewangan anda. Lantiklah dan pilih dari mereka yang berdaftar dengan Suruhanjaya Sekuriti seperti di syarikat-syarikat pengurusan saham atau tabung amanah.
Jadi bagaimana anda boleh melindungi harta dan kekayaan anda daripada inflasi? Saya mungkin ada jawapannya. Jadi hubungi saya 019-2690109

-shahrul-


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

The Race to Debase

Welcome to the Worldwide Fiat Currency Championship:

The Race to Debase

This is the first time in human history this race has occurred on a worldwide scale!!
For the first time in the history of the world all the currencies are fiat!
So who will be crowned champion of the world?
With a 100% win record!

GOLD

AND THE CUSTOMERS GO WILD!!!

Everyone on Earth is taking part in this race to the currency graveyard!
You have two choices:

Money (Gold & Silver)

    or    

Currency

Always Maintains Value - Stands to Transfer Wealth to You!

Designed to Lose Value -Transfers Wealth Away from You!

Remember... It's Fact:

Every currency in the world is fiat or "faith based" meaning it's worth only the value of the actual paper it is printed on. More people are learning this fact every day, confidence is eroding in the fiat currency system. History proves that for fiat currency... the final value of zero is inevitable!
"The credit boom is built on the sands of banknotes and deposits. It must collapse." - Ludwig Von Mises
The solution to protecting yourself is simple. Secure a Gold and Silver foundation to your wealth. Owning physical Gold and Silver has been very lucrative over the past decade. But don't take our word for it. The facts below prove that this is a Worldwide Event!

So Who Is Winning "The Worldwide Fiat Currency Race to Debase"?

How did paper currencies perform versus Gold and Silver last decade?
January 1, 2000 -> December 31, 2009
Fiat Currency
vs.   
Gold Decade Gain      
Silver Decade Gain

US dollar

281 %
214 %
Argentine peso
1349 %
1093 %
Australian dollar
155 %
129 %
Brazilian real
257 %
194 %
British pound
280 %
213 %
Canadian dollar
176 %
127 %
Chilean peso
265 %
201 %
Chinese yuan
214 %
159 %
Colombian peso
335 %
258 %
Costa Rica colon
616 %
490 %
Euro
167 %
120 %
Hong Kong dollar
273 %
213 %
Indian rupee
307 %
235 %
Indonesian rupiah
409 %
319 %
Israeli new shekel
248 %
186 %
Japanese yen
247 %
186 %
Malaysian ringgit
244 %
183 %
Mexico peso
433 %
339 %
New Zealand dollar
174 %
126 %
Peruvian nuevos soles          
214 %
158 %
Philippine peso
340 %
262 %
Russia ruble
320 %
246 %
Singapore dollar
221 %
165 %
South African rand
357 %
276 %
South Korean won
294 %
224 %
Swedish kronor
221 %
164 %
Swiss franc
147 %
104 %
Taiwanese new dollar
288 %
220 %
Thailand baht
239 %
179 %
Vietnamese dong
404 %
315 %
*** If you don't see your nation's currency above simply click the following link to perform your calculations -> http://www.xe.com/ict/ ***

Which Monetary Unit are You Going to Hold this Decade?

DON'T MISS THE GOLD & SILVER RUSH OF THE 21ST CENTURY!
We Believe the Gold and Silver Bull Markets are Just Getting Warmed Up -
Don't Get Passed By!!!


Mailed from Gold&Silver


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: 10 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin

10 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin



Jumlah berat: 42.5 gram
Ketulenan emas: 916
Diameter: 38 mm
Ukuran ketebalan: 2.18 mm


Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell"
Harga saya beli semula = Harga "We Buy"


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: 5 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin

5 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin



Jumlah berat: 21.25 gram
Ketulenan emas: 916
Diameter: 32 mm
Ukuran ketebalan: 1.5 mm


Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell"
Harga saya beli semula = Harga "We Buy"


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: 1 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin

1 Dinar Public Dinar 916 Gold Coin


Jumlah berat: 4.25 gram
Ketulenan emas: 916
Diameter: 18 mm
Ukuran ketebalan: 0.72 mm


Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell"
Harga saya beli semula = Harga "We Buy"


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: Public Gold 50 gram 999.9 Fine Gold Coin


50gram 999.9 Fine Gold Coin



Jumlah berat: 50 gram
Ketulenan emas: 999.9
Diameter: 38 mm
Ukuran ketebalan: 3 mm



Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell" + Kos Penghantaran (RM20)
Harga saya beli semula = Harga "We Buy" + Kos Penghantaran (RM20)


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: Public Gold 100 gram 999.9 Fine Gold Bar


100gram 999.9 Fine Gold Bar




Jumlah berat: 100 gram
Ketulenan emas: 999.9
Ukuran panjang: 54 mm
Ukuran lebar: 35 mm
Ukuran ketebalan: 3 mm

Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell" + Kos Penghantaran (RM30)
Harga saya beli semula = Harga "We Buy" + Kos Penghantaran (RM30)


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: Public Gold 50 gram 999.9 Fine Gold Bar


50gram 999.9 Fine Gold Bar



Jumlah berat: 50 gram
Ketulenan emas: 999.9
Ukuran panjang: 37 mm
Ukuran lebar: 24 mm
Ukuran ketebalan: 3.5 mm

Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell" + Kos Penghantaran (RM20)
Harga saya beli semula = Harga "We Buy" + Kos Penghantaran (RM20)


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Info emas: Public Gold 20 gram 999.9 Fine Gold Bar


20gram 999.9 Fine Gold Bar




Jumlah berat: 20 gram
Ketulenan emas: 999.9
Ukuran panjang: 25 mm
Ukuran lebar: 16 mm
Ukuran ketebalan: 3 mm

Untuk harga jualan dan belian sila semak di ruangan sebelah kanan.
Harga saya jual = Harga "We Sell" + Kos Penghantaran (RM10)
Harga saya beli semula = Harga "We Buy" + Kos Penghantaran (RM10)


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Public Gold mendapat pengiktirafan media

Salam semua,

Berikut aku selitkan video yang memaparkan pengiktirafan media ke atas Public Gold. Semoga ini mampu menambah keyakinan semua untuk menyimpan dan melabur dalam emas.




Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Fiat money or Gold money

Salam semua,

Rasa sudah agak lama juga saya tidak update blog saya ini. Bukan apa macam biasala sibuk dalam menguruskan urusan kerja mahupun urusan perniagaan. Alhamdulillah....baru sahaja bergelar Agen di bawah payung Public Gold, jualan sudah pun mencecah RM20k. Alhamdulillah...rezeki Allah yang melimpah ruah. Saya akan teruskan usaha dalam mendidik dan memberi kesedaran kepada orang ramai tentang simpanan dalam bentuk emas.





So hari ini saya ingin berkongsi satu lagi artikel yang saya perolehi daripada laman web Gold and Silver yang boleh dijadikan panduan dan kesedaran tentang betapa jauhnya perbezaan antara wang kertas (fiat money) berbanding wang emas (gold money). Catatan berikut adalah catatan penuh artikel tersebut. Semoga ia dapat membantu para pembaca semua.

We are often asked to answer the following question:
"What will happen to        (Fill in the blank ---> euro, NZ dollars, AUS dollars, yen, pesos, reales, etc)        currency if the dollar goes to zero?"

The answer over the long term is simple and it's always the same:

Whether, it's euro, yen, pounds, pesos, dollars, etc ---> ALL present day currencies are not backed by anything tangible. Not a single one. This means they are all fiat currencies, they derive their value from a government fiat (declaration). None of them are directly redeemable for tangible items (like they used to be - for example: Gold, Silver, real estate, oil, etc). The fiat currency value formula is as follows: Fiat Currency INTRINSIC VALUE = PAPER & INK
Between Monetary Units, it boils down to 2 real choices... it's:

Paper Fiat Currency

[Created Out of Thin Air - Final Destination -> Worthlessness]
(((There have been thousands of colorful fiat currencies. None have survived!)))

VERSUS

Gold and Silver Money

The following excerpt is from Michael Maloney's #1 Book "Rich Dad's Advisor's Guide to Investing in Gold and Silver":
"Fiat currencies don't usually start out that way, and those rare cases when they have were very short-lived. Societies usually start with high value commodity money such as gold and silver. Gradually, the government hoodwinks the population into accepting fiat currency by issuing paper demand notes that are redeemable in precious metals. These demand notes (currency) are really just "certificates of deposit", "receipts" or "claim checks" on the real money that is in the vault....

1957 Silver Certificate: (One Dollar in Silver Payable To The Bearer On Demand)

Once a government has introduced paper currency, they then expand the currency supply through deficit spending, printing even more of the currency to cover that spending ….. Then, usually due to war or some other national emergency, like foreign governments or the local population trying to redeem their demand notes (bank runs) the government will suspend redemption rights because they don't have enough gold and silver to cover all the paper they have printed, and poof! You have fiat currency."

Modern day Federal Reserve Note: (Paper & Ink)

This has happened with ALL of the World's currencies! They're ALL fiat currency!

So What? What's the Problem? What's the Big Deal?!
This has been done thousands of times throughout history and Every Single Fiat Currency has Died over the long term. That's right... Final Value = Zero... Zilch... Nada
A 100% Failure Rate over the long term!

So to answer the often asked question:
"What will happen to        (Fill in the blank)        currency if the dollar goes to zero?"
This answer's easy ---> THEY ALL GO TO ZERO!
For Us It's Simple: It's Physical Silver & Gold over fiat currency every time!
So which do you prefer? Expiring paper currency or real money that never dies?


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Emas pelaburan Kedai Emas vs. Emas pelaburan Public Gold

Salam semua,

Hari ini saya ingin berkongsi sedikit tentang perbezaan membeli emas pelaburan di kedai emas dan membeli emas pelaburan di Public Gold. Yang mana lebih sesuai? Keputusannya di tangan anda. Anda berhak memilih yang mana anda suka. Saya sekadar berkongsi perbezaannya.






 

Perbezaan dari segi harga

Emas pelaburan di kedai emas akan menggunakan harga dari FGJAM iaitu RM142/gram (pada 5 Nov 2009) bagi emas 999 dan RM134/gram bagi emas 916.

Emas pelaburan di Public Gold menawarkan harga-harga berikut (pada 9 Nov 2009)
20gram emas 999 - RM2654 + RM10 (delivery) = RM2664 / 20gram = RM133.20/gram
50gram emas 999 - RM6603 + RM20 (delivery) = RM6623 / 50gram = RM132.46/gram
100gram emas 999 - RM13144 + RM30 (delivery) = RM13174 / 100gram = RM131.74/gram
1 Dinar emas 916 - RM550 / 4.25gram = RM129.41/gram
5 Dinar emas 916 - RM2739 / 21.25gram = RM128.89/gram
10 Dinar emas 916 - RM5455 / 42.5gram = RM128.35/gram

Perbezaan dari segi stok

Emas pelaburan di kedai emas amat terhad dari segi stok.
Emas pelaburan di Public Gold mudah memperolehi stok. Bilangan agen yang ramai akan memudahkan kita untuk mendapatkan stok

Perbezaan spread harga

Emas pelaburan di kedai emas mempunyai spread antara 15% - 25% (adalakalanya pihak tokey emas boleh meletakkan spreadnya tersendiri, bergantung kepada kedai emas)
Emas pelaburan Public Gold mempunyai spread antara 5% - 6%. Semua emas yang dijual Public Gold menerusi agen atau terus dari syarikat akan menggunakan spread yang sama.

Masalah tercalar, kemek atau patah

Kedai emas akan mengenakan tambahan potongan harga jika emas-emas yang mereka jual tercalar, patah atau kemek.
Public Gold akan menerima emas yang tercalar, patah atau kemek tanpa sebarang tambahan pada potongan harganya.


Saya rasa itu sahaja yang boleh saya kongsikan buat masa ini. Jadi pilihan di tangan anda. Mana-mana sifu atau peniaga dan pelabur emas yang hendak menambah point-point di sini. Di persilakan. Sharing is caring. Right?

Wassalam

P.S : Post dari putremas menceritakan perincian yang menarik tentang perbezaan emas-emas pelaburan. Klik sini untuk melihat catatan beliau


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Beli barang kemas di kedai emas

Salam semua,

Alhamdulillah rezeki Allah melimpah ruah dalam dua tiga hari ini. Dapat saya jual 1 Dinar kepada 2 pelanggan saya. Seorang dari Kajang (En. Sharizam) dan seorang lagi dari Kesuma Lake (En. Hasnul). Tahniah!!! Anda telah mengambil satu langkah dan tindakan yang betul dalam melindungi simpanan dan kekayaan anda. Apa yang saya nak kongsikan pada kali ini adalah dari maklum balas En. Hasnul berkaitan dengan pembelian emas di kedai emas. Mungkin ramai juga antara kita yang telah mengalami perkara yang sama.

Hasil dari perbualan kami, maka saya boleh simpulkan di sini, agak kurang sesuai kalau kita beli barang kemas untuk dijadikan sebagai pelaburan. Antara maklum balas yang saya terima, kebanyakkan kedai emas agak keberatan untuk membeli semula barang kemas yang kita mahu jual. Apa yang mereka lakukan ialah mereka akan menawarkan pertukaran barang kemas lama kepada barang kemas yang baru. Untuk menjual barang kemas kepada kedai emas, agak sukar dilakukan. Kebanyakan tokey kedai emas tidak akan memberi wang kepada kita, tetapi sebaliknya menawarkan kita emas yang lain yang lebih mahal yang akan menyebabkan kita menambah wang kita untuk membeli emas yang baru. Dari sinilah agaknya para tokey kedai barang kemas ini membuat keuntungan.

Ini berlainan dengan emas yang dijual oleh institusi yang menjual emas pelaburan seperti Public Gold, UOB, Dinar Kelantan dan sebagainya. Institusi-institusi ini dengan senang hati akan membeli semula emas pelaburan dalam simpanan kita tanpa banyak soal. Tanpa menawarkan emas yang baru sebagai pertukaran. Kita tidak akan menghadapi masalah dalam menjual semula emas pelaburan yang kita miliki.

Jadi fikir-fikirkanlah apabila anda mahu membeli emas sebagai pelaburan. Pilihlah yang mampu memberi keuntungan yang maksimum pada pelaburan anda.

Apa lagi, hubungi saya di 019-2690109 untuk maklumat lanjut berkenaan emas pelaburan yang sesuai untuk anda.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Roti pulak naik harga

Salam tahun baru,

Haha....belum sempat kenaikan harga gula dirasai oleh orang ramai, kini harga roti pula naik. Inilah hadiah yang kita terima untuk 2010 ini. Belum pun seminggu tahun baru bermula, kenaikan sudah mula terasa. Lepas ini apa pula barang yang akan mengikuti jejak langkah gula dan roti ini. Ok la, saya tak nak komen panjang-panjang pasal perkara ini. Apa yang saya mahu katakan ialah, jika anda masih belum sedar akan sistem wang kertas, carilah lagi ilmu, pelajarilah dengan lebih mendalam. Jika anda sudah sedar akan kelemahan-kelemahan wang kertas ini, apa lagi mulakan simpanan wang anda dalam bentuk emas dan bagi yang dah mula menyimpan tambah simpanan anda bila anda punyai wang. Jangan tunggu lagi. Bertindak segera.

Ingat kisah kejatuhan Lehman, apa jadi pada pendeposit di Lehman. Hilang segala-galanya. Tiada lagi wang di akaun melainkan kerajaan US membantu. Dengan emas kerisauan ini dapat dihindari kerana emas itu dalam simpanan kita sendiri. Kita bebas mengawalnya. Tiada syarat-syarat dari pihak ketiga atau kedua. Kita sendiri yang mengawal segalanya. Jadi mari tukar simpanan anda dalam bentuk emas.

Hubungi 019-2690109 untuk lock harga emas.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy