Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Harga gula naik RM0.20. Laporan Buletin Utama

Salam semua,

Hari ini di buletin utama melaporkan kerajaan mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak RM0.20 sekilo bermula esok. Dilaporkan juga kenaikan ini tidak akan mempengaruhi jaringan kenaikan pada barang-barang lain. Adakah kita boleh terima kenyataan ini? Tanya diri anda sendiri. Adakah mustahil harga kuih-muih yang menggunakan gula akan kekal. Kita lihat sahaja kesannya.

Pandangan saya tentang perkara ini ialah bukan harga gula yang naik, tetapi lebih kepada nilai wang kita yang menyusut lagi. Kita perlu tambah lebih banyak wang untuk membeli gula iaitu sebanyak RM0.20 lagi. Di sini menunjukkan lemahnya sistem wang kertas dalam menyimpan nilainya. Jadi apa yang perlu anda lakukan?

Mulakanlah simpanan anda dalam bentuk EMAS, insya-Allah perkara-perkara sebegini akan menjadi suatu yang tidak akan membimbangkan anda. Kerana bila harga barangan naik, harga perkhidmatan naik dan segala-galanya naik maka sebenarnya harga EMAS juga akan naik. Jadi kita tidak perlu risau akan kenaikan apa jua barang dan perkhidmatan.

Apakah yang menyebabkan anda kekal dalam keadaan tunggu dan lihat tanpa apa-apa tindakan. Bertindak sekarang, anda mampu mengubah segalanya.

Hubungi saya di 019-2690109 untuk maklumat lanjut ataupun jika anda berminat untuk memulakan atau menambah simpanan EMAS anda.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Gerai Dinar Surabaya: Inflasi? Siapa Takut?

 Salam semua,

Hari ini saya ingin berkongsikan satu artikel yang saya perolehi di Gerai Dinar Surabaya. Artikel ini mungkin boleh menjawab keraguan dalam menyimpan emas. Apa yang diceritakan adalah benar dan logik dek akal pemikiran kita. Cuba kita timbang-timbangkan.

Klik link di bawah untuk ke artikel tersebut.
http://geraidinarsby.blogspot.com/2009/12/inflasi-siapa-takut.html

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Berita TV9 melaporkan orang ramai berpusu-pusu membeli barang kemas untuk pelaburan

Salam,

Sekadar berkongsi pandangan.

Satu perkara telah menarik perhatian saya semasa menonton berita jam 8 mlm di TV9. Salah satu kandungan berita tersebut telah melaporkan orang ramai yang berpusu-pusu menuju ke sebuah kedai emas yang menawarkan diskaun sehingga 70% ke atas emas yang dijual di premis mereka. Walaupun kita sedia maklum, harga emas pada masa kini agak tinggi, tetapi kita dapat lihat orang tetap membelinya. Oleh yang demikian tiada istilah mahal dalam membeli barang kemas ataupun emas pelaburan.

Laporan ini juga telah mendapatkan pandangan orang ramai tentang emas. Ada yang mengatakan yang mereka membeli emas (barang kemas) untuk pelaburan. Antaranya menyatakan jika memerlukan wang mereka boleh menggadaikan emas untuk mendapatkan wang. Dan ada juga yang menyatakan mereka membeli emas (barang kemas) untuk pelaburan, iaitu bila harga naik, emas tersebut boleh dijual semula. Di sini kita dapat lihat kesedaran orang ramai tentang pelaburan emas telah bertambah baik. Namun demikian jenis emas yang mereka pilih untuk pelaburan emas ini adalah kurang tepat kerana mereka memilih barang kemas sebagai emas yang hendak dijadikan pelaburan. Walahal pelaburan emas yang terbaik adalah dengan membeli emas pelaburan dalam bentuk jongkong/wafer emas 999 ataupun syiling emas atau dinar emas 916. Di mana harganya adalah lebih rendah berbanding barang kemas di kedai emas, dan jualan semula hanya ditolak 5% - 6% berbanding kedai emas yang menolak harga jualan sehingga 15% - 25% dan adakalanya sehingga 40%. Ini sudah tentu amat merugikan.

Di sini saya boleh katakan bahawa, walaupun kesedaran tentang emas nie telah meluas di kalangan orang kita, namun kesedaran dan pengetahuan untuk memilih emas yang hendak dibeli masih kurang. Ini jelas apabila ramai orang masih kurang pengetahuan tentang emas pelaburan yang sebenar yang mampu memberi keuntungan yang lebih baik berbanding barang kemas.

Oleh yang demikian sudah menjadi tanggungjawab kita (pelabur dan peniaga emas pelaburan) sebagai orang yang lebih berpengetahuan dalam emas untuk memberikan penjelasan dan penerangan bagi memberikan kefahaman yang lebih mendalam kepada orang ramai. Dengan demikian, orang ramai akan lebih berpengetahuan dalam menentukan alternatif-alternatif emas yang terbaik yang mereka boleh gunakan sebagai pelaburan yang lebih baik dan lebih menguntungkan.

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Di dalam golongan manakah anda "Short-term Trader" atau "Investor"

Salam,

Mari kita lihat perbezaan antara "Trader" dan "Investor" emas. Sesuatu yang perlu kita fikirkan dan tentukan kerana ini bakal mencorak cara dan tindakan kita. Adakah kita mahu jadi kedua-duanya atau menjadi salah satu daripadanya.


Sebagai "Short-term Trader" yang menggunakan instrument leverage, seperti "gold futures", sudah tentunya pergerakan harga sangat memainkan peranan yang sangat penting bagi membolehkan anda memperolehi keuntungan. Maka jika tersilap langkah dalam membaca pasaran akan menyebabkan anda mengalami kerugian.

Walau bagaimanapun sebagai seorang "investor" turun naiknya harga emas adalah sesuatu yang anda tidak perlu bimbangkan. Ini adalah kerana pada harga naik, anda membuat keuntungan dan pada harga menurun pula anda akan melihatnya sebagai peluang untuk membeli dan menambah lebih banyak emas dalam simpanan anda. Jadi nak menambah emas anda? Boleh hubungi saya 019-2690109.

Jadi di golongan manakah anda? Kongsi pendapat anda pada ruang komen. 


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Ahlan Wasahlan Hijrah 1431

Salam semua pembaca,

Catatan kali ini cuma mahu mengingatkan sahabat-sahabat semua serta diri saya sendiri tentang bakal munculnya tahun baru bagi kalendar Hijrah (kalendar Islam).

Insya-Allah 1 Muharam 1431, akan muncul beberapa jam sahaja lagi. Marilah kita muhasabah diri, imbas kembali apa yang telah kita lakukan dan kerjakan dalam tempoh setahun ini. Perbaikilah apa jua kekurangan dan bersyukurlah atas apa kejayaan semoga kita sentiasa berada di bawah rahmat Allah SWT. Sesungguhnya amalan-amalan kita telah dicatit oleh Allah SWT sebagaimana kita biasa mencatit di dalam blog-blog kita. Cuma lagi catatan Allah itu maha terperinci berbanding catatan kita pada blog-blog kita. Betapa kerdilnya kita, walhal segala catatan peribadi kita sendiri pun kita tak mampu mencatatkannya satu persatu. Sesungguhnya Allah SWT itu maha berkuasa.

Marilah kita amalkan doa akhir tahun dan doa awal tahun. Semoga kehidupan kita sentiasa memperoleh berkat dari Allah SWT. Saya lampirkan maksud doa bagi membolehkan kita lebih mendalami dan menghayati doa yang kita lafazkan.

Cara amalan

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:

"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"



 Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas Maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan"



Semoga kita beroleh manfaat daripadanya.


Wallahualam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Bernilainya EMAS berbanding Duit

Tahukah anda?

Secara psikologinya, apabila seseorang mempunyai simpanan atau harta dalam bentuk emas atau dinar ia akan berfikir beberapa kali untuk berbelanja kerana nampak dengan jelas betapa bernilainya emas tersebut, sukar untuk diperolehi dan terasa sayang untuk dibuang begitu sahaja.




Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Gold Chart from 1900 - 2009 (109 years)



 






Kongsikan pandangan anda tentang pergerakan harga emas ini. Simpan wang anda dalam bentuk EMAS, anda tidak akan menyesal. Hubungi 019-2690109 untuk mendapatkan bekalan emas anda. Kunci kekayaan anda sekarang.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Penggunaan Dinar Emas bererti patuh kepada perintah ALLAH...

Tahukah anda?

Pengenalan dinar emas adalah bebas daripada sebarang perbuatan kufur. Ia bergantung kepada kepatuhan terhadap Allah SWT dan sesungguhnya Allah telah menjanjikan kemenangan kepada umat Islam. Persoalan tentang bekalan emas tidak mencukupi untuk menampung perkembangan ekonomi dunia sebenarnya tidak wujud. Anggapan sebegini tidak benar kerana harga rendah bagi mata wang emas akan menghapuskan keperluan untuk sejumlah wang yang besar. Seseorang boleh membeli sepasang sut berharga 400 unit wang kertas dengan 1 keping emas yang sama nilainya pada nisbah pertukaran yang berbeza.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Mari kita fikir-fikirkan....

Kewujudan mata wang Euro adalah kerana hilangnya kepercayaan negara-negara eropah terhadap keupayaan Dolar Amerika. Negara-negara eropah telah bersatu hati dan memperkenalkan mata wang mereka tersendiri untuk menyelamatkan negara mereka daripada kemelut ekonomi Dolar Amerika.

Tapi kita, umat Islam sendiri yang disarankan untuk saling bersatu hati oleh Rasul junjungan kita, tidak dapat bersatu hati dalam mengembalikan mata wang emas dan perak dalam sistem ekonomi kita. Apakah sumbangan anda sebagai seorang muslim?

Saya suka berkongsi satu cerita. Kisah Nabi Ibrahim dan seekor burung. Saya pun ingat-ingat lupa tentang kisah ini. Jadi betulkan saya jika terdapat sebarang kesilapan fakta dalam cerita ini. Ceritanya lebih kurang begini.Saya cuba ingatkan.....

Kisah berlaku ketika nabi Ibrahim sedang dibakar hidup-hidup oleh orang-orang Yahudi. Pada ketika itu seekor burung telah melihat nabi Allah Ibrahim sedang dibakar hidup-hidup. Melihat keadaan itu, burung tersebut telah pergi ke suatu sumber air, dan dengan menggunakan paruhnya yang kecil, burung tersebut membawa air tersebut dan menitiskan air dari paruhnya ke atas nabi Ibrahim yang sedang dibakar. Melihat kejadian tersebut, rakan-rakan burung tersebut mentertawakan usaha burung tersebut dan berkata "Apakah dengan menitiskan air tersebut ke atas nabi Ibrahim dapat memadamkanya?" dengan nada sindiran. Maka burung tersebut menjawab "Sesungguhnya Allah tidak melihat akan berapa besar kesan dari sumbangan yang telah aku berikan, tetapi Allah menilai atas usaha apa yang telah aku lakukan untuk membantu rasul utusan-NYA itu. Jika aku disoal ketika mengadap-NYA nanti aku mampu memberi jawapan sesungguhnya aku telah melaksanakan tugas ku sedaya mampu. Sesungguhnya DIA lebih mengetahui apa yang telah aku lakukan."

Begitulah lebih kurang kisahnya. Iktibar yang kita boleh ambil ialah jangan menilai berapa besar sumbangan kita dalam mengembalikan sistem ekonomi Islam kita, tetapi nilailah apa usaha yang telah kita lakukan untuk mengembalikan sistem ekonomi Islam. Besar atau kecil sumbangan tidak penting, tapi kesungguhan usaha walau pun sekecil-kecilnya adalah yang lebih baik daripada hanya melihat tanpa melakukan apa-apa usaha. Sesungguhnya usaha yang kecil kalau dilakukan bersama oleh setiap muslim di dunia ini akan pastinya memberikan kesan yang cukup besar.

Marilah kita fikir-fikirkan. Lakukan tanggungjawab anda. Maaf jika ada sebarang ketidak tepatan fakta dalam cerita di atas. Saya hanya insan yang tak lepas dari melakukan kesilapan.

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Gold rush forces US to clip Eagle sales - Financial Times 11/26/2009

Baca artikel di bawah ini, bagi menguatkan lagi semangat anda untuk memulakan pelaburan emas. Simpan emas. Kunci kekayaan anda. Kunci nilai wang anda. Insya-Allah anda sedang melakukan perkara yang terbaik.

The rush by retail investors into gold has forced the US government to suspend sales of the world’s most popular bullion coin, the American Eagle, after it ran out.

The suspension, the second since the start of the financial crisis in August 2008, is the latest sign of investors seeking a safe haven in bullion amid the woes of the US dollar. Gold sales have also benefitted from concerns about the health of Wall Street and worries over a possible spike in inflation due to a lax monetary policy.

“The US Mint has depleted its current inventory of 2009 American Eagles one-ounce bullion coins due to the continued strong demand,” the mint said in a statement late on Wednesday. It added that selling will resume “once sufficient inventories . . . can be acquired to meet market demand”.

Shortages in physical gold and silver inventories are beginning to take place again.

The US Mint has broken records this year in the amount of bullion coins they have struck and they still cannot fulfill the public's demand for American bullion coins.

Remember gold and silver are stores of value with limited quantity while paper currencies and credit can be expanded infinitely. It takes relatively very little currency and credit buying precious metals for precious metal products to disappear and prices to explode- as happened last autumn in the physical gold and silver market. A large divergence happened between the spot (or futures) price of the metals and actual metal you could hold in your hand as the metal became scarce.

Now and in the coming years we fully expect shortages of gold and silver products to become the rule not the exception. You have the opportunity of a lifetime. Are you going to take action?


Mula bertindak SEKARANG!!!. Sebelum anda menyesal di kemudian hari. Hubungi saya di 019-2690109 untuk mula mengunci nilai wang anda.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy