Catatan Terkini JutawanDuniaEmas

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute

Dah popular sangat ke pelaburan emas nie?

Salam semua,

Seperti yang aku janjikan sebelum nie, aku nak buat review sikit pasal buku ke-2 yang aku baca. Walau bagaimanapun, aku mintak maaf banyak-banyak, sebab tak dapat nak melaksanakan janji tu. Hehehe.... almaklumlah tak katam lagik tu.

Apa pun, aku gantikan ia dengan sebuah artikel yang aku jumpa dalam internet nie. Korang boleh baca melalui link di bawah nie.
http://www.nuwireinvestor.com/blogs/investorcentric/2009/09/no-gold-bubble-this-time.html

Antara perkara yang diperkatakan tentang pengetahuan orang ramai berkenaan dengan emas. Daripada apa yang aku baca, aku boleh simpulkan... mungkin antara kita akan berfikir.... kalau semua orang dah tau pasal emas nie, nanti emas nie jadi sangat popular. Mesti semua orang dah tau. Tapi cuba kita buat sedikit soal selidik semula. Cuba la korang jumpa member2 atau sedara2 korang dan tanya kat diorang pasal pelaburan emas nie. Mesti antara jawapan yang korang akan terima.... emmmm.... ade ke pelaburan emas nie.... atau ala... nie mesti skim cepat kaya..... atau memang bagus pelaburan emas nie... tapi aku belum beli mas lagik..... dan macam-macam lagi jawapan yang berkemungkinan korang dapat.

Antara pengalaman yang penulis artikel nie kongsikan ialah bagaimana pada sekitar tahun 2001 & 2002, beliau pernah menceritakan tentang emas kepada rakan2nya. Pandangan beliau telah dipandang serong olah rakan2nya seolah2 beliau nie gila la.... macam tu.

Tapi apa yang berlaku sekarang orang yang mengatakan beliau nie gila telah mengakui akan kebaikan dalam pelaburan emas nie. Tapi masih jugak tak mau menceburkan diri.

Daripada sini dapat kita simpulkan... walaupun ada antara orang ramai yang mungkin dah tau tentang kebaikan dan keuntungan pelaburan emas nie... tapi mereka belum jugak memiliki walhal sekeping emas pun dalam simpanan. Mengapa agaknya perkara nie boleh berlaku. Adakah pelaburan tentang emas nie masih diragui oleh masyarakat kita. Mungkin juga. Atau mungkin juga ilmu tentang pelaburan emas tidak sampai kepada masyarakat kita. Atau mungkin mereka cuma sekadar minat mendengar sahaja.

So aku suggest korang yang masih belum memiliki emas, jangan terus berfikir, tapi bertindak sekarang. Kerana tindakan anda hari ini akan mempengaruhi kehidupan anda di masa hadapan.

Share pengalaman korang bertanyakan tentang pelaburan emas kepada kawan2, sedara2, makcik2, pakcik2 dan sesiapa saje lah.

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Buku-buku

Salam bloggers,

Rasenye dah lama gak aku tak update blog nie senjak raya ari tu... Hehehe cuti panjang beb. Tapi walaupun cuti panjang, aku tak sia-siakan masa yang ada masa cuti tu. Sempat gak aku baca dua buku berkaitan dengan pelaburan.



  1. Dinar Emas: Realiti Semasa Penggunaannya di Malaysia - oleh Salmy Edawati Yaacob & Ab Mumin Ab Ghani
  2. Rich Dad's Increase Your Financial IQ: Get Smarter with Your Money

Sedikit ulasan
Buku 1 merupakan buku yang lebih bercorak ilmiah. Ia ditulis oleh dua orang ahli akademik yang telah menjalankan penyelidikan tentang penggunaan dinar di Malaysia sejak 2001. Antara bab yang terkandung di dalam buku ini ialah
  1. Dinar emas dalam syariat Islam
  2. Wang Kertas dan Riba
  3. Dinar emas dan wang kertas: satu perbandingan
  4. Saranan Tun Dr. Mahathir dan pandangan ahli ekonomi
  5. Pelaksanaan Dinar Emas di Malaysia
Berdasarkan pembacaan aku, penulis meletakkan Malaysia sebagai berada di barisan hadapan dalam usaha untuk memperkenalkan penggunaan dinar emas atau Islamic Gold Dinar (IGD) di dunia. Banyak pihak yang telah bersungguh-sungguh dalam mempromosi penggunaan dinar emas ini. Antaranya Dinar Research Group USM, Dinar Research Group UTM, UIAM, USIM, IKIM, Ramcell S/B, Dewan Perniagaan Islam Malaysia (DPIM), Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya, dll. Semuanya telah memainkan peranan dalam gerakan mempromosi penggunaan Dinar emas.
Di samping itu penulis juga menerangkan dengan teliti cadangan kaedah pelaksanaan penggunaan dinar emas di Malaysia. Untuk tahu bagaimana penggunaan dinar emas ini boleh diperkembangkan di Malaysia, aku suggest korang baca la dengan lebih terperinci dalam buku nie. Kalau nak cerita semua kat sini mau berjela-jela citenya. Tapi apa yang aku nak tekankan di sini, pelaburan dan penggunaan dinar emas akan menjadi satu kenyataan suatu hari nanti. Jadi takde salahnya kalau kita mulakan pelaburan dan penyimpanan dinar emas atau apa jua bentuk emas untuk kegunaan masa hadapan. Gold is real money, not fake as the currency. So sesape yang agak-agak nak mulakan menyimpan dinar emas ini, aku ada stock untuk dijual. Sesiapa yang berminat boleh hubungi aku di 019-2690109.
Untuk pengetahuan korang aku jumpa buku nie kat Kedai Popular dalam Tesco di Melaka masa on-the-way aku nak balik kampung. So maybe korang boleh cuba cari kat mana-mana cawangan popular atau MPH.
So ok duluk la buat kali nie. Insya-Allah next post aku ulas sikit pasal buku ke-2 tu.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

What is a Good Gold Investment?

Salam,

Nie ade satu lagik artikel yang aku nak share dengan korang semua.

Klik link kat bawah nie untuk baca full text
http://ezinearticles.com/?What-is-a-Good-Gold-Investment?&id=2836839

Sebenarnya tujuan aku post artikel nie ialah untuk membuka mata orang-orang yang masih belum nampak akan pelaburan emas yang sangat berpotensi. Kebanyakkan kita akan memberi seribu alasan walaupun peluang sebenarnya dah ade di depan mata.

Antara alasan yang aku boleh senaraikan (sebenarnya aku pun bagi alasan2 macam nie gak dulu, tapi sekarang aku akan cuba ubah)
1. Duit tak cukup untuk start membeli emas (sebenarnya bukan tak cukup tapi dalam kepala dok pikir nak start puluh2 ribu - walhal dengan RM500 pun dah boleh dpt dah)
2. Takut la nanti harga emas jatuh abis rugi (ilmu masih kurang)
3. Kalau tak terjual emas nie camne kan rugi (ilmi masih, masih kurang kena tambah lagik nie)
4. Beli 1 Dinar je... manenye nak untung. Ciput je..... (nie pun kena tambah ilmu lagik nie...)
5. dan seribu satu macam alasan.

Oleh itu aku nasihatkan korang baca artikel dari link yang aku letak kat atas tu sebab aku percaya artikel tu mampu mengubah pandangan korang especially untuk orang yang bagi alasan no. 4 tu.

Kalau malas nak carik link artikel tu. Klik kat bawah nie untuk membacanya
http://ezinearticles.com/?What-is-a-Good-Gold-Investment?&id=2836839

Wassalam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

What price suits gold???

Salam semua,

Hari nie aku cuma nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya yang bakal tiba lebih kurang 2-3 hari lagik. So mohon maaf kiranya ada tersilap kata dan terkasar bahasa yang mungkin telah secara tidak sengaja menyinggung perasaan semua. Aku harap takde la. Dan juga aku doakan semua pembaca selamat dalam perjalanan pulang ke kampung dan selamat pulang ke rumah semula.

Anyway Raya tetap Raya, tapi minat aku dalam emas nie semakin hari semakin memuncak. Tak sabar dah nak jumpa ngan sifu aku untuk menimba sebanyak ilmu dan pengalaman yang beliau telah lalui. Aku dah set dengan sifu lepas raya nie. Tapi tak set lagik actual tarikh dan time untuk perjumpaan tu.

Macam-macam plan dah bermain dalam pikiran aku sekarang nie. Macam mana nak memulakan langkah aku. Tapi apa pun kena mintak nasihat dari sifu duluk. Ilmu tu penting. Takde ilmu kita akan sesat. Jadi tuntutlah ia sebanyak yang mungkin. Terima kasih kat sifu sebab sudi ambik saya jadi anak murid.

Anyway antara perancangan dan objektif kewangan masa depan aku ialah
1. Nak kurangkan pembayaran loan-loan aku. Loan rumah, kereta, peribadi dan lenlain la. (nie nak kena belajar macam mana nak manipulasi sistem kewangan di Malaysia dengan sifu pokli)
2. Nak mulakan perniagaan emas (pun dengan sifu pokli ngan jutawanemas)
3. Nak tambah koleksi emas
4. Nak mulakan pelaburan dalam hartanah (pun dengan sifu pokli)
5. Nak bebaskan diri aku dari masalah kewangan (Financial freedom)

Ok la... itu perancangan akula... aku cuma merancang dan mengusahakan. ALLAH jua yang maha menentukan. Insya-Allah berkat doa dan bimbingan aku akan berjaya.

Oklah... aku rase korang mesti pelik sebab tajuk post aku nie lain daripada ape yang aku meracau kat atau tu. Sebenarnya untuk makluman korang aku nie suka membaca dan mencari maklumat. Tapi kekadang ade malas sikit nak share (bukan malas nak share sebenarnya tapi malas nak menulis). Tapi takpe insya-Allah lepas nie aku akan ubah diri aku. Aku akan share ngan korang apa yang aku dapat. Macam sifu aku selalu bagitau aku "Sharing is caring". Bila kita share sebenarnya kita mengambil berat secara tak langsung. So ape yang aku nak share ngan korang arinie berkenaan satu artikel yang aku terjumpa dalam web. Aku sure sape yang ade langgan google alert (nie aku belajar dari jutawanemas) akan juga dapat artikel nie. Tapi bagi yang takde insya-Allah aku akan sharekan dalam blog aku nie.

Kalau korang nak baca full text boleh klik kat link di bawah nie
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203917304574415193376917198.html
(artikel dalam bahasa Inggeris)

So komen ringkas yang aku boleh bagi berdasarkan artikel nie.

"Gold bullion just crossed $1,000 an ounce. But what's it really worth?
Bud Conrad, chief economist at Casey Research and a leading gold bug, says it's worth far more." Quote daripada artikel

1. Kalau sesape yang berniat nak beli emas, jangan tunggu lagik... teruskan niat murni itu.
2. Pasaran emas semasa sedang dalam trend menaik, menurut penulis tidak ada sebab harga emas tidak boleh menjadi 3x ganda daripada harga sekarang
3. Ianya adalah suatu yang munasabah untuk kita percaya bahawa harga emas boleh mencecah USD3000 (dalam ertikata lain tak mustahil)
4. Walaupun harga emas semakin meningkat majoriti masyarakat dunia masih belum sedar, dan masih belum mahu menyimpan emas. Walaupun permintaan meningkat dari tahun ke tahun, tetapi perjalanannya untuk menjadi spekulatif masih jauh.

Ok la aku rase tu je la serba sedikit komen aku. Aku nie pun sebenarnya tak bape pandai nak komen. So aku suggest korang baca sendiri le.

Sekian, wassalam

P.S.: Sekali lagi Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Menambah koleksi emas aku

Salam bloggers,

Aku rase dah dekat seminggu gak aku tak update blog aku nie... Hehehe almaklumlah sekarang nie tengah bz gile dengan aku punya "active income". Kena prepare kertas soalan final exam la, kena buat KPI la dan segala macam bende yang melibatkan kerje aku. Labur, labur jugak. "Active income" nie nak kena jaga gak. Anyway itu "the other side of the story". Yang aku nak cerita ari nie berkenaan aktiviti aku menambah koleksi emas aku. Kalau korang tengok harga emas semakin naik nie. Kalau ade yang dok masih nak menunggu untuk memulakan pelaburan nie, mulakanlah sekarang. Kang nyesal. Macam sifu aku selalu cakap "kalau ko tak mula ko tengok je la aku yang untung". Jadi ape nak dikata mulakan sekarang.

Okey la, back to the actual story yang aku nak sampaikan. Buat pengetahuan korang, aku dah menambah lagi koleksi emas aku. Kali nie aku ambik 4 keping 1 Dinar PG. Dan untuk pengetahuan korang pun produk nie hot item gak. Sebab masa aku nak beli aku kena contact 2 agen untuk dapatkan 4 keping nie. Dan alhamdulillah aku dapat gak akhirnya. Butir pembelian aku adalah seperti berikut.

Tarikh pembelian: 8 Sep 2009
Agen: Halim
Jumlah belian: 2 x 1 Dinar PG
Harga belian: RM 498 x 2 = RM 996

Tarikh pembelian: 9 Sep 2009
Agen: Shahrel
Jumlah belian: 2 x 1 Dinar PG
Harga belian RM 498 x 2 = RM 996

Cuba korang tengok harga sekarang. Kalau tak silap aku harga belian dah naik ke RM 505 (setakat jam 8:30 pagi 14 Sep 2009). So sape yang masih menunggu memang rugi. Walau bagaimanapun masih belum terlambat lagik kalau korang nak mulakan langkah pertama tu. Sebab aku ade terbaca, bahawa harga emas dijangka akan berada dalam trend menaik sehingga 2014. Lepas tu aku tak tau le.

Berbalik kepada cite koleksi aku nie. Untuk pengetahuan korang gak, 4 keping 1 Dinar yang aku beli semua tu adalah menggunakan wang hasil merempit emas 20 gram aku dan hasil jualan emas dari GIA. Jumlah yang aku dapat semua dalam RM1600 (dari hasil merempit) + RM 550 (dari GIA). Semua aku labur balik beli emas. Bukan ape aku pun nak protect kewangan aku macam sifu2 semua buat.

So akhir kata, walaupun aku melabur dengan jumlah yang kecil, kalau nak merempit tu teruskan je. Sebab emas nie memang tak rugi kalau kita simpan. Dan buat masa nie aku tengah rancang nak tambah lagik koleksi aku, tapi ape kan daya kewangan tak mengizinkan. Bila dah mengizinkan memang pasti nye emas adalah pelaburan yang mempunyai potensi terbaik bagi aku.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Pengalaman beli emas fizikal

Salam Semua bloggers,


Dalam post kali nie aku nak cerita sedikit kat korang pengalaman pertama aku membeli emas fizikal daripada junior aku masa kat UTM yang sekarang merangkap sifu aku dalam pelaburan emas nie, tak lain dan tak bukan otai Pokli.


Maklumat pembelian

Penjual: Pokli
Produk: Public Gold Fineness Gold Bar 20 gram
Harga Jualan: RM 2405
Kos Penghantaran: RM 10
Tarikh Pembelian: 04 Sept 2009 (Jumaat) jam lebih kurang 2:30 ptg

Pokli memang best, very transparent, dan sangat caring dan sangat informative serta sangat suka berkongsi ilmu2 yang dia ada. Sangat mudah nak berurusan dengan beliau nie. Sangat open...

Haritu adalah pertama kali aku memegang emas fizikal, memang terasa auranya. Berbeza sangat dengan perasaan bila aku mula2 invest dalam GIA. Dan yang bestnya Pokli nie bagi aku pegang emas bernilai lebih kurang RM15k. Pergghhh memang best gile. Terbayang dah dalam kepala aku satu hari nanti aku akan dapat menjadikan emas2 tu milik aku. Korang doa2 kan lah.... Pokli tanya aku, cuba imagine kalau ade duit RM15k perghh... penuh beg duit tu. Tak boleh nak letak, tapi kalau emas senang gile nak bawak dan nak simpan.

Lama gak aku borak ngan Pokli nie, biasala dah member lama masa kat UTM. Tapi banyak citenye pasal emas le. Aku pun ambik la peluang dalam masa yang agak singkat tu untuk menambah lagi ilmu aku tentang pelaburan emas nie.

So bloggers, itulah pengalaman pertama aku dengan emas fizikal. Cita2 aku aku nak jadi master dealer macam Pokli dalam pelaburan emas nie. Kalau boleh nak lebih berjaya lagik. Insya-Allah dengan izin-Nya.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Pengalaman pertama aku dengan emas

Salam semua bloggers, harap korang semua sihat dan sejahtera.

Dalam post nie aku nak bercerita sedikit pasal pengalaman pertama aku dalam pelaburan emas. Pelaburan pertama aku dalam emas ialah melalui Public Bank Gold Investment Account (nama glamernye GIA). Masa nak mula nie aku ade skeptic sikit. Almaklum le bende nie adalah pengalaman pertama aku, sedang ilmu aku pun tak sebanyak ilmu otai2 pelaburan emas ini. Dan modal pun ciput je. So aku pun memulakan langkah pertama aku.

Semuanya berlaku setelah aku selesai membaca ebook yang ditulis oleh team rahsia emas bertajuk emas-emas yang hilang. Klik sini kalau korang nak tau lebih lanjut. Anyway aku tak nak cerita detail pasal ebook nie kat sini. Sebab tujuan post aku nie nak cerita pasal pengalaman pertama aku dengan dunia emas nie.



Macam aku katakan diawal post nie, pelaburan pertama aku dalam dunia emas nie ialah melalui GIA. Tarikh keramatnya ialah pada 28 Ogos 2009 (Jumaat) lebih kurang dalam jam 12.00 tgh. Masa tu aku tengah rushing nak ke Kuantan sebab nak visit pak mentua aku yang masuk hospital di samping nak ambik balik bini dan anak aku yang aku tinggalkan kat Kuantan (bini aku kena jaga pak mentua aku) lebih kurang seminggu sebelum tu.

So aritu aku pun pegi ke salah satu cawangan Public Bank yang terletak di Jalan Sungai Chua, Kajang. Branch yang dekat dengan tempat aku. So masuk je ke bank aku pun terus tanya kat customer service bank tu. Macam mana nak bukak GIA? So dia pun explain la kena ada akaun bank la, kena beli minimum 20g la dan beberapa detail yang aku tak berapa ingat. Aku pun meng oOOoo kan je. Hehe bukan ape aku memang dah tau pun pasal tu. Dah ade sedikit ilmu melalui ebook yang aku baca. So aku tanya bape deposit minimum untuk akaun? (Walaupun dah tau aku tanya jugak). Pegawai tu cakap RM250 (pegawai bank nie biasanya dia takkan bagitau akaun yang cuma kena deposit RM20). Aku pun buat2 le rase suspen, maklumla duit bawak cukup2 je untuk beli 20 gram dan bukak akaun basic (deposit RM20 je + RM10 (stamping fees))
. Aku pun cakap kat dia "I thought RM20 je untuk bukak akaun". Dia pun cek la dalam sistem dia. Lama gak aku nak nunggu dia cek. Pastu baru dia bagitau kat aku, yang aku boleh bukak basic akaun dengan deposit cuma RM20. So dia pun minta kad pengenalan untuk proceed.

So aku pun proceed la. Bukak basic akaun pastu bukak GIA akaun. So selepas sains semua borang yang perlu dan membuat pembayaran, proses settle dalam masa lebik kurang 30 minit.

Hehehe lepas bukak tu rase bangge je sebab dah ade emas dalam akaun 20 gram. Aku dapat beli pada harga RM110.33/gram. Oh lupa plak nak bagitau korang. Sebelum proses menyain dan mengisi borang nak bukak akaun, aku dah bagitau awal2 kat pegawai bank tu suruh dia lock harga pada RM110.33 sementara nak menyelesaikan proses pembukaan akaun tu. Bukan ape takut harga naik, dah tak cukup plak duit nak bayar harga 20 gram emas tu. Nasib baik aku lock awal2, sebab beberapa minit lepas tu harga dia naik plak ke RM110.45/gram. Hehe memang la sikit je naik, tapi duit gak tu. Kena tambah gak harga nya tu.

Settle semua proses, aku pun terus ke masjid berdekatan untuk menunaikan solat Jumaat dan meneruskan perjalanan aku ke Kuantan.

So daripada pengalaman aku nie, perkara penting yang aku boleh simpulkan ialah kalau korang nak mulakan pelaburan emas dengan GIA nie, kena lock harga sebelum korang proceed dengan proses pembukaan akaun. Kalau harga naik korang untung kalau harga turun korang rugi le sikit. Anyway lama2 pun untung gak.

Ok la itulah pengalaman pertama dengan GIA harap pengalaman nie boleh korang jadikan panduan kalau korang nak mulakan pelaburan dengan GIA. Post akan datang insya-Allah aku akan share pulak pelaburan emas fizikal aku yang pertama dengan junior aku masa belajar kat UTM yang sekarang merupakan sifu aku dalam pelaburan emas. So korang tunggu....

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Salam perkenalan

Salam semua bloggers,

Untuk post yang pertama nie aku rase baik aku buat sesi introduction duluk. Almaklum la, apa-apa yang kita nak mulakan mesti kena ada intro sikit. Setidak-tidaknya mengenalkan diri ke atau menyatakan tujuan sesuatu yang nak kita kerjakan.

So dalam post nie aku nak kenalkan diri le sikit. Nama aku Shahrul (nak tau nama penuh boleh la jenguk-jenguk kat profile aku tu). Kalau nak tau lebih tu boleh la calling2 aku ke. Anyway aku rasa untuk blog nie aku nak cari network yang berkaitan dengan pelaburan yang baru je aku kenali.

Sebelum nie dah macam2 bende dan bentuk "so call" pelaburan dah aku cuba, tapi semuanya tak menjadi. Korang namakan je MLM (Cosway, Rimboon (yang nie baru nak mula dah bungkus), Hai-O), Skim cepat kaya (bende yang main klik2 pastu dapat komisyen), Forex trading (aku try demo account je tapi, memanjang rugi. Untungnya sekali dok rugi sampai 10 kali) dan macam-macam lagik la.

Pastu aku ade gak cuba tinjau2 pelaburan lain macam hartanah. Tapi disebabkan aku nie penakut sangat nak ceburkan diri, aku pun tak mula2 sampai la sekarang nie. Sebab bila aku kaji, banyak sangat bende yang aku nak kena buat untuk berjaya dalam hartanah nie. Walaupun aku tahu hartanah nie memang boleh untung, tapi sebab aku nie tak berapa pandai nak berurusan dengan orang yang macam2 kerenah, maka aku pun dok tengok je la orang buat. Kekadang ade rase tak sanggup gak bila terbaca dan terdengar pengalaman2 orang yang dah buat hartanah nie.

So, sebagai alternatif lain aku cuba tinjau pelaburan jenis lain. Setelah mencari dan mencari akhirnya aku terjumpa satu jenis pelaburan yang nampaknya mempunyai potensi yang amat cerah untuk aku usahakan. Jadi pelaburan apakah itu... korang mesti dah tau punya. Hehehe dah obvious nama blog aku tu. So korang nak tau apa aku buat seterusnya. Tungguuuuu post yang akan datang.

Wassalam


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy